Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 13 feb 2023
Leestijd: 2 minuten

Mazda komt eind dit jaar naar Europa met grote achterwielaangedreven zevenzits SUV: de CX-80

De Mazda CX-60 ken je waarschijnlijk wel van de uitgebreide Autovisie-tests. Nu de Japanners CX-90 voor de Verenigde Staten hebben aangekondigd, krijgen we ook in Europa een grote achterwielaangedreven zevenzits SUV. Het model draagt de naam CX-80.

“De CX-80 zal in wezen een grotere versie zijn van de CX-60. Zo biedt hij drie zitrijen”, laat de CEO van het merk, Martijn ten Brink, weten aan Automotive News Europe.

Mazda komt met grote achterwielaangedreven zevenzits SUV naar Europa

De CEO van Mazda laat weten dat de grote achterwielaangedreven zevenzits SUV eind van dit jaar wordt onthuld. Ook in Japan en andere werelddelen gaat Mazda de CX-80 uiteindelijk verkopen.

Mazda CX-90, krachtigste
Mazda CX-90 is het grote Amerikaanse broertje van de CX-80. (Afbeelding: Mazda)

Naar verluidt staat de CX-80, net als de CX-60, op het in de basis achterwiel aangedreven platform van Mazda. In Nederland wordt de CX-60 vooralsnog enkel als plug-in hybride geleverd.

CX-80 heeft aandrijflijn van de Mazda CX-60

Deze aandrijflijn van de SUV bestaat uit een 2,5-liter viercilinder. Dit motorblok is een doorontwikkeling van de vierpitter die in de CX-5 ligt en heeft een vermogen van 191 pk en een koppel van 261 Nm. In combinatie met een elektromotor die goed is voor 175 pk en 270 Nm aan koppel levert de aandrijflijn een systeemvermogen van 327 pk en 500 Nm.

Mazda CX-90, krachtigste
Mazda CX-90 is het grote Amerikaanse broertje van de CX-80. (Afbeelding: Mazda)

De elektromotor is geplaatst tussen de viercilinder en de achttrapsautomaat. Om te schakelen gebruikt hij een natte platenkoppeling die efficiënter en sneller schakelt.

De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne

Het vermogen van de elektromotor en benzinemotor wordt altijd, in geval van de CX-60, over vier wielen verdeeld.

Video CX-60

De Mazda CX-80 gaat dus qua techniek erg lijken op zijn kleinere broertje. Hoe deze techniek rijdt, laat Autovisie-redacteur Peter Hilhorst zien in onderstaande video. Is de 300 pk sterke Japanse genoeg om ons te overtuigen?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.