Maserati’s worden plug-in hybrides, Ghibli trapt af
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Fmaserati-ghibli-s-q4.jpg)
Bij het horen van de naam Maserati denk je automatisch aan een geblazen V6 of een krachtige V8. Maar ook Maserati gaat aan de stekker. Er komt een plug-in hybride-aandrijflijn.
De Italiaanse autobouwer gaat niet direct over op volledig elektrische aandrijflijnen. De fabrikant trapt af met elektro-ondersteuning voor de Ghibli, Levante en Quattroporte. Volgend jaar krijgen de hybridemodellen tevens een stekkeraansluiting, maar bij die plug-in hybridetechniek blijft het niet. Volledig elektrische aandrijving staat eveneens op de agenda, en wel voor de sportwagen die de Italianen uitbrengen. Details van de motorenlijnen ontbreken vooralsnog. Maserati kondigt het nieuws zelf in mei aan. Alleen al de toepassing van mild-hybride levert voor de Ghibli een 15 tot 20 procent lager brandstofverbruik op. Bij de types met plug-in hybridetechniek ligt dat percentage fors lager, al heb je het dan over de papieren waarde. Het uiteindelijke verbruikscijfer is afhankelijk van de rechtervoet van de bestuurder en het gebruik van de auto.
Tweede SUV
Eveneens komend jaar presenteert Maserati de eerste volledig elektrische auto. Dat wordt het vlaggenschip van het merk. De vierzits sportwagen is niet het enige model waarmee de Italianen hun programma verrijken. Er komt tevens een tweede SUV, die ook als PHEV wordt geleverd. Door het veelvuldig elektrificeren, al dan niet met stekker, van zijn auto’s verwacht Maserati meer auto’s in Nederland te verkopen, aangezien de CO2-waarde van de types lager komt te liggen dan de bestaande uitvoering en de belasting is in Nederland nu eenmaal afhankelijk van de emissiewaarde.
V8-motor
Het is echter niet alleen maar de stekker wat de Maserati-klok slaat. De onvervalste V8 keert binnenkort ook terug voor de sportsedans. In de Levante is hij per direct leve
Lees ook:
Ook interessant
-
Mokka GSE Rally bezorgt Opel een ‘Oké boomer’-momentje
-
Tesla heeft dit probleem nog in ieder geval vijf jaar
-
Caravan trekken wordt (iets) makkelijker met deze elektrische Peugeot
-
Duik in de prijslijst: de Audi A6 mét brandstofmotor
-
In het interieur kun je écht zien dat deze Nissan Micra een Renault 5 is
-
Lexus ES lijkt op goedkopere Toyota, toch ga je enkel deze zien
-
Toyota vernieuwt verkooptopper: dit is de nieuwe RAV4
-
Comeback: Dit is de nieuwe Fiat Grande Panda 4×4
-
Horrorbeelden: remmen AMG GT begeven het op hoge snelheid
-
Deze speciale flitsers delen vanaf nu enkel boetes van 430 euro uit
-
Met enkel elektrische auto’s kom je er niet, aldus BMW
-
Nieuwe Nissan-CEO: ‘Ik heb met vier of vijf crises tegelijk te maken’