Maserati’s worden plug-in hybrides, Ghibli trapt af

Bij het horen van de naam Maserati denk je automatisch aan een geblazen V6 of een krachtige V8. Maar ook Maserati gaat aan de stekker. Er komt een plug-in hybride-aandrijflijn.

De Italiaanse autobouwer gaat niet direct over op volledig elektrische aandrijflijnen. De fabrikant trapt af met elektro-ondersteuning voor de Ghibli, Levante en Quattroporte. Volgend jaar krijgen de hybridemodellen tevens een stekkeraansluiting, maar bij die plug-in hybridetechniek blijft het niet. Volledig elektrische aandrijving staat eveneens op de agenda, en wel voor de sportwagen die de Italianen uitbrengen. Details van de motorenlijnen ontbreken vooralsnog. Maserati kondigt het nieuws zelf in mei aan. Alleen al de toepassing van mild-hybride levert voor de Ghibli een 15 tot 20 procent lager brandstofverbruik op. Bij de types met plug-in hybridetechniek ligt dat percentage fors lager, al heb je het dan over de papieren waarde. Het uiteindelijke verbruikscijfer is afhankelijk van de rechtervoet van de bestuurder en het gebruik van de auto.

Tweede SUV

Eveneens komend jaar presenteert Maserati de eerste volledig elektrische auto. Dat wordt het vlaggenschip van het merk. De vierzits sportwagen is niet het enige model waarmee de Italianen hun programma verrijken. Er komt tevens een tweede SUV, die ook als PHEV wordt geleverd. Door het veelvuldig elektrificeren, al dan niet met stekker, van zijn auto’s verwacht Maserati meer auto’s in Nederland te verkopen, aangezien de CO2-waarde van de types lager komt te liggen dan de bestaande uitvoering en de belasting is in Nederland nu eenmaal afhankelijk van de emissiewaarde.

V8-motor

Het is echter niet alleen maar de stekker wat de Maserati-klok slaat. De onvervalste V8 keert binnenkort ook terug voor de sportsedans. In de Levante is hij per direct leverbaar.