Autovisie
Autovisie Nieuws 11 feb 2020

Sportwagen Maserati laat zich in mei zien

Een zwaar gecamoufleerde sportwagen, precies voor de deur van de Maserati-fabriek in Modena. Dat kan niets anders zijn dan een Maserati. Nogal wiedes, want de Italiaanse autobouwer stuurde de foto’s zelf de wereld in. In mei volgen de plaatjes van het gecamoufleerde model.

De komst van de sportwagen vormt het zoveelste startpunt voor de wedergeboorte van Maserati. Al jaren krabbelt het ambitieuze merk zonder daadkrachtige ouder voort en plannen voor nieuwe modellen en investeringen worden keer op keer gelanceerd zonder ook maar een keer uit te komen. Het lijkt er dit maal op dat een nieuwe model ook daadwerkelijk gaat komen. In de straten van Modena rijdt een gecamoufleerde sportwagen. Het merk móet laten zien dat het niet definitief uitgespeeld is.

Maserati sportwagen
Op leeftijd

Het leveringsprogramma begint aardig op leeftijd te geraken. De Ghibli en Quattroporte dateren van 2013 en de Levante bereikt de respectabele leeftijd van 5 jaar. Het is dat de bouw van de GranTurismo en GranCabrio is gestaakt, anders lag de gemiddelde leeftijd van Maserati’s modellengamma fors hoger. Nieuwe modellen stonden voor de afgelopen jaren wel op de agenda, maar de plannen zijn diverse malen gewijzigd. Ook dit keer is het de vraag wat er daadwerkelijk uitkomt. Nu speelt de fusie tussen moeder Fiat Chrysler Automobiles en branchegenoot PSA, want hoe zien de Fransen de Italiaanse toekomst? Maar Maserati kan zich niet achter PSA verschuilen. Marketingdirecteur Matthieu Berne steekt de hand in eigen boezem: “Wij zijn Italianen en dus veranderen onze gedachte van het een op het andere moment.”

Sportwagen-event

Hoewel nog niet officieel aangekondigd, organiseert het merk in mei een groot evenement waar een kakelverse sportwagen zijn debuut beleeft. Hij krijgt als eerste Maserati de nieuwe vormtaal, die we op alle nieuwe types in de komende jaren gaan terugzien. Op de foto’s oogt het model als een aangepaste Alfa 4C, maar Berne verzekert ons dat de sportwagen niets met de stalgenoot te maken heeft. Saillant detail: de 4C werd door Maserati in Modena tot voor kort gebouwd. Net als de 4C krijgt de ‘Maser’ een koolstofvezel monocoque met de motor centraal het chassis geplaatst. Anders dan in de Alfa komt achterin een zescilinder motor te liggen. Berne geeft aan dat de getoonde sportwagen nog niet zijn definitieve vorm heeft.Maserati sportwagen

Maserati Merak

Wat eveneens nog geheim is, is zijn naam. Ga er gevoeglijk van uit dat Maserati een historische naam hergebruikt, iets in de zin van Merak. Naar verluidt behoort Alfieri niet tot de mogelijkheden. In mei weten we meer. Nóg meer, want Berne verklapt dat de ongeveer 1500 kg zware sportwagen een V6-motor onder de kap krijgt die door Maserati zelf ontwikkelde, nu de relatie met Ferrari is beëindigd. De krachtbron beschikt over twee turbo’s en reikt tot ongeveer 600 pk. Daarmee is de sportwagen niet zo sterk als zijn concurrenten Lamborghini Huracan (640 pk) en McLaren GT (620 pk). De prijs zal pas volgend jaar volgen, aangezien de levering pas in 2021 van start gaat en tegen die tijd de homologatie is afgerond. De CO2-uitstoot – noodzakelijk om de BPM uit te rekenen – wordt dan pas bekend. De nieuweling trapt af als tweezits coupé, maar er volgt spoedig ook een open variant. Deze Spider, zoals Berne hem noemt, zal een jaar na de gesloten versie verschijnen. Vooralsnog krijgt de sportwagen alleen V6-aandrijving.