Maserati Alfieri vervangt GranTurismo, Levante ook elektrisch
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F07%2Fmaserati-grancabrio-granturismo.jpg)
Het Italiaanse Maserati wist in korte tijd een enorme groeistuip door te maken, maar de verkoopverwachtingen zijn desondanks niet gerealiseerd. De fabrikant voorziet echter toch nog een enorme verkoopstijging voor zijn modellen. Het herziene doel ligt zelfs hoger dan de gemiste doelstelling.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2Fautovisie-prijslijst-porsche-maserati-levante-2.jpg)
In 2012 wist Maserati wereldwijd 6.000 auto’s van de types GranCabrio, GranTurismo en Quattroporte te verkopen. Twee jaar later verlieten 30.000 exemplaren de Maserati-showrooms. De toename was te danken aan de lancering van de ‘betaalbaardere’ Ghibli. Door bovendien de Quattroporte te verjongen en de Levante aan het gamma toe te voegen steeg de wereldwijde verkoop tot 50.000 stuks afgelopen jaar. De autobouwer had zich ten doel gesteld om met de Levante erbij op een jaarproductie van 75.000 stuks te komen.
Dealernetwerk
Ondanks dat de verkoopverwachtingen achter blijven, heeft Maserati er alle vertrouwen in dat de wereldwijde verkoop nog kan groeien. De Italianen rekenen voor 2022 op een verkoopvolume van 100.000 auto’s. Een belangrijke bijdrage moet geleverd worden door nieuwe dealers. De fabrikant stelt in de komende vier jaar 62% nieuwe verkooppunten aan. Het merk beschikte in 2014 over slechts 364 dealers, dit jaar zijn dat er 507. De komende jaren komen er 81 bij. In China en Amerika worden respectievelijk 34 en 32 dealers aangesteld, in Europa slechts 10. Volgens het merk groeit de vraag naar premiummodellen, iets waar de Italianen van willen profiteren.
Plug-in hybridetechniek
Maar de belangrijkste reden om vol zelfvertrouwen naar de toekomst te kijken is de toevoeging van een tweede SUV aan het leveringsprogramma. Maserati breidt het SUV-gamma uit met een kleiner type. Deze vooralsnog naamloze auto krijgt de beschikking over een lichtgewicht platform en zal over een plug-in hybride-aandrijflijn beschikken. Wanneer de verkoopstart plaatsheeft, is nog niet bekend. Overigens laat Maserati weten vooralsnog geen potentieel te zien in een grotere SUV.
Macan-concurrent
In de periode tot en met 2022 is de kleinere SUV, waarmee de autobouwer zich richt op bijvoorbeeld de klasse van de Alfa Romeo Stelvio en Porsche Macan, niet het enige nieuwe product. Maserati komt tevens met een opvolger voor de Quattroporte en Levante. Beide modellen delen in de toekomst hun platform, dat door zijn modulaire constructie ook voor andere modellen gebruikt kan worden. Ook in de Levante en Quattroporte zal Maserati stekkerhybridetechniek gaan toepassen. Dieselmotoren keren niet terug. Het merk volgt het voorbeeld van Alfa Romeo en Fiat om geen zelfontbranders meer toe te passen.
Einde GranTurismo
Een volledig elektrische Maserati staat nog steeds op de agenda. Niet alleen in de vorm van de sportwagen Alfieri, ook als variant van de Quattroporte en Levante. In 2022 moet het programma compleet vernieuwd zijn, maar wanneer welk model precies komt, geeft de autobouwer niet aan. Aan de basis van het programma staat de D-SUV, gevolgd door de Levante (E-SUV) en Ghibli. Daar boven staat de Quattroporte. De sportwagentak zal bestaan uit de Alfieri in Coupé- en Cabrioletvorm. De GranCabrio en GranTurismo verdwijnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse overheid verkoopt Mercedes-Benz S 500
-
Duitse minister: E10-benzine verbieden is goed voor de prijs van voedsel
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B