Autovisie
Autovisie Nieuws 18 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

Maserati ziet vraag weer toenemen

Het verkoopdoel van 75.000 units dat Maserati rond 2013 met de nieuwe Ghibli en Quattroporte probeerde te bereiken en waarvoor het met de Levante een hernieuwde poging deed, heeft de Italiaanse autobouwer allang losgelaten. Maserati verkocht vorig jaar ‘slechts’ een derde van het ooit beoogde verkoopvolume.

In 2021 wist Maserati precies 24.269 auto’s wereldwijd te verkopen. In vergelijking met het dramatische verkoopjaar 2020 lag de afzet 41% hoger. Dat was te danken aan de toegenomen belangstelling voor de Ghibli en Levante. Van dat duo verkocht de fabrikant afgelopen jaar 45% meer exemplaren. Belangrijk, aangezien de twee types 90% van de Maserati-afzet bepalen. De Levante brengt 59% van de klanten binnen. De Ghibli trekt 33% van de klanten aan. De resterende 8% komt op conto van de Quattroporte (7%) en MC20 (1%). Over de Quattroporte, de afzet nam met 41% toe. Maserati Trofeo

China sterkste groeimarkt

Maserati wist zich vooral in China te herstellen. In de regio groeide de verkoop met liefst 58%. In Amerika wist het merk nog altijd 50% meer klanten aan te spreken. De EMEA-regio inclusief Europa vroeg om 18% meer auto’s.

MC Spider onderweg

De Italianen doen geen uitspraak over de verkoopverwachting voor 2022, maar het moet heel vreemd lopen wil de fabrikant zijn afzet niet enorm zien groeien. Maserati voegt twee nieuwe modellen aan het portfolio toe. Het betreft de Spider-versie van de MC20, al zal die open tweezitter met inklapbare hardtop voor een verkoopvolume van slechts een paar honderd auto’s zorgen. De open uitvoering komt deze lente uit. Overigens is de MC20 als coupé voor dit jaar reeds uitverkocht.

Maserati Grecale

Het tweede model is de Grecale, een tweede SUV. De onder de Levante gepositioneerde vijfzitter moet voor een enorm verkoopvolume zorgen. Een verkoopdoel spreekt het merk niet uit, maar het zal enkele duizenden auto’s bedragen. Maserati geeft aan al een goede orderportefeuille voor het model, dat de wereld pas volgende week te zien krijgt, op zak te hebben. Maserati Trofeo

Kwaliteit boven kwantiteit

Met een extra volumemodel in het portfolio heeft Maserati niet de intentie om het verkoopaantal van 75.000 stuks na te jagen. De autobouwer geeft aan naar de kwaliteit van de klant te kijken in plaats van de kwantiteit. De beleving en exclusiviteit zijn belangrijker dan het verkoopvolume.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.