Maserati geeft geen vervolg aan Ghibli
Maserati gaat wederom afscheid nemen van de Ghibli. De fabrikant deed dat al in 1973, in 1998 en over twee jaar weer. Er komt geen opvolger voor de Ghibli, zo geeft de fabrikant aan Autovisie aan.
De Italiaanse autobouwer signaleert een dalende vraag naar sedans en ziet de belangstelling voor SUV’s blijvend toenemen. Vandaar dat de autobouwer een tweede SUV aan het programma toevoegt. Deze Grecale wordt volgende week gepresenteerd en krijgt een positie onder de Levante in de Maserati-familie. Toch zien de Italianen niet dat de sedans verdwijnen. Het merk kiest er daarom voor om binnen zijn toekomstige levensprogramma één sedan te behouden. De Ghibli ruimt het veld. De Quattroporte wordt vervangen en behoudt zijn naam.
Quattroporte boven Ghibli
Dat de Italianen voor de aanduiding Quattroporte kiezen heeft deels te maken met de rijke historie van de productlijn. Het is sinds mensenheugenis het topmodel van het Maserati-gamma. De Quattroporte staat dan ook hoger op de ladder dan de Ghibli. Met de Quattroporte concurreert Maserati met de 7 Serie. De Ghibli zit op de hoogte van een 5 Serie. Gekeken naar de toekomstige positionering van de vierdeurs sportsedan kan Maserati het model alleen al door de naam Quattroporte hoger in de markt positioneren.
Ook elektrisch
De nieuwe Quattroporte staat voor 2025 op de agenda. Hij komt er met zowel verbrandingsmotoren als met elektrische aandrijflijnen. De elektroversie krijgt de beschikking over meerdere elektromotoren, die hun trekkracht via alle vier de wielen op de weg overbrengen. De versies met benzinemotoren zullen ondersteund worden door elektromotoren.
Ghibli-stamboom
Van de Ghibli bestaan drie verschillende generaties. De allereerste editie verscheen in 1967. Het was een luxueuze gran turismo met een sportwagenontwerp. Maserati bracht het model als coupé en als Spyder uit. Nadat in 1973 het doek voor het model viel, bleef het lang stil rond de naam Ghibli. Pas in 1992 stofte het toenmalige management van de Italiaanse autofabrikant de naam af. De fabrikant plakte het naamplaatje op een tweedeurs, vierzits coupé, dat echter meer een tweedeurs sedan dan een sportcoupé was. Het merk leverde de auto tot en met 1998. In 2013 kon Autovisie onthullen dat er weer een Ghibli zou verschijnen. De aanduiding werd gebruikt voor een vierdeurs sedan, wederom een totaal ander modelconcept. De wagen is nog steeds leverbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland