Maserati laat extreme circuitauto zien: Project24
![Maserati Proct42, circuit, circuitauto](https://img.autovisie.nl/images/fWqDRq-wGgM1LHGT209ZZJIpgW4=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F20022-MaseratiProject24.jpg)
Maserati kondigde eerder dit jaar een nieuwe extreme circuitauto aan, de Project24. Nu laten de Italianen meer beelden zien van deze auto.
In de basis is de Project24 een MC20 die is omgebouwd tot een auto waarmee je niet meer de openbare weg op mag. De naam verwijst naar de 24-uursrace van Le Mans, waaraan het merk meerdere keren succesvol deelnam.
Maserati Project 24 is een échte circuitauto
De circuitauto heeft als basis de MC20, toch is de Project24 een stukje krachtiger. De V6-motor met een slagvolume van 3,0 liter is in de straatlegale auto goed voor 630 pk. Door de turbo’s opnieuw af te stellen heeft de circuittijger een maximaal vermogen van 740 pk gekregen.
![Maserati Proct42, circuit, circuitauto](https://img.autovisie.nl/images/2Q9GnVYsY9WIWmHqi-zHWq-ntkY=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F20020-MaseratiProject24.jpg)
Daarbij voorziet Maserati de auto van een andere ophanging, koolstofkeramische schijven en racebanden. Ook is de volledige carrosserie vervaardigd van koolstofvezel en zijn er instelbare bumperlips en spoilers gemonteerd.
De achterwielaandrijver heeft een tank aan boord van 120 liter, een rolkooi en draagt een brandblusser mee. Met alle aanpassingen voldoet de auto aan de veiligheidseisen van de FIA. Maserati liet eerder weten dat het tracht het gewicht van de auto onder de 1250 kilogram te houden.
Beperkte oplage
Hoewel de definitieve specificaties nog niet bekend zijn, weten we wel wat over de levering van de auto’s. Er worden slechts 62 stuks gebouwd. Maserati doet dit om de circuitauto exclusief en uniek te houden.
Maserati bouwt de auto naar jouw circuit-wensen
Geen een Project24 die uit de fabriek rolt, is hetzelfde. Het is de auto van Maserati waaraan kopers het meest kunnen aanpassen. Het gaat dan niet enkel om andere exterieurkleurtjes en een ander interieur. Nee, met deze auto wil Maserati een circuitauto bouwen die exact rijdt hoe de klant het wil. Een beetje zoals de auto van Max Verstappen exact voor hem wordt aangepast. Het prijskaartje zal dus ook erg per auto verschillen. Wat de basisprijs is, laten de Italianen nog niet weten.
![Maserati Proct42, circuit, circuitauto](https://img.autovisie.nl/images/TlOhCW-B7sF7O_5p-HJ4UCjev3U=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F20019-MaseratiProject24.jpg)
![Maserati Proct42, circuit, circuitauto](https://img.autovisie.nl/images/Mm0ZJffMjfMRl0R4YLrpQGAIDco=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F20021-MaseratiProject24.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Maserati GranCabrio is beter dan ooit, maar mist toch iets
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten