Maserati krijgt rekening van Ferrari gepresenteerd

De ontwikkeling van een eigen V6-turbomotor kostte Maserati al de nodige miljoenen euro’s, maar de Italiaanse autofabrikant krijgt een extra rekening gepresenteerd. Het merk maakt nu nog gebruik van de V6- en V8-motoren van Ferrari, maar ziet daar vanaf. Ferrari wil dat het voormalige dochtermerk de financiële consequenties compenseert.

Maserati en Ferrari besloten uit elkaar te gaan. Volgens de officiële lezing heeft Ferrari de productiecapaciteit in zijn motorenfabriek zelf hard nodig om aan de toekomstige vraag naar de Ferrari-modellen te kunnen voldoen. Daarnaast zag Ferrari de levering aan het voormalige dochtermerk elk jaar teruglopen, waardoor tevens de inkomsten voor de F1-renstal daalden. Maserati startte de ontwikkeling van een eigen V6-motor. Dat Nettuno gedoopte motorblok zal door Maserati zelf in zijn fabriek te Modena worden gemaakt. De krachtbron vervangt de V6 die het van Ferrari krijgt aangeleverd.

16.000 motoren voor Modena

Ferrari levert als sinds 2003 motoren voor Maserati, zowel een V6 als een V8. De krachtbronnen hangt Maserati in de Ghibli, Quattroporte en Levante, terwijl de onlangs verdwenen GranTurismo en GranCabrio een atmosferische V8 hadden. De achtpitters worden op dezelfde productielijn als die van de motoren in de Ferrari-producten vervaardigd. In 2019 leverde de Formule 1-renstal ongeveer 1000 V8-turbomotoren en om en nabij de 800 atmosferische V8-krachtbronnen. Daarnaast maakt Ferrari de V6-blokken voor de modellen met vijf zitplaatsen, waarmee het in 2011 van start ging. Van de zogeheten F161, die de F160 opvolgde, leverde de sportwagenfabrikant afgelopen jaar 14.000 V6-motoren in vier configuraties (330 tot 450 pk) aan Maserati.

Speciale fabriek neergezet

De laatste V6-motor gaat dit jaar van Maranello naar de verschillende productielocaties van het merk met de drietand. Met het productie-einde van de zespitter valt er niet alleen bij Ferrari een leegte, ook bij zijn toeleveranciers. Het bedrijf eist van Maserati een compensatie voor de kosten die de productiestop met zich meebrengt, alsmede voor de penalty’s vanuit toeleveranciers. Het bedrijf heeft speciaal voor de motorfamilie een assemblagelijn opgezet die op een hoger niveau ligt als het gaat om industrialisering dan de lijn voor bijvoorbeeld de V12-blokken. Vanwege de hogere productievolumes is de assemblagestraat anders opgezet dan voor de traditionele Ferrari-motoren.

Ferrari geeft aan de productielijn niet voor andere autobouwers te gaan gebruiken. De motoren uit Maranello zullen in de toekomst alleen voor de eigen sportwagens worden gebruikt.