Lucid Motors: ‘Tesla Model S is niet onze concurrent’

De reeds gepresenteerde Lucid Air wordt door velen gezien als dé Tesla Model S-killer, maar daar denkt de fabrikant zelf anders over. Lucid Motors ziet de Amerikaanse EV-gigant niet eens als concurrent.

Tal van auto’s werden de afgelopen jaren aangekondigd als dé modellen die het de Tesla Model S moeilijk zouden maken. Dat is tot op heden nog maar weinig fabrikanten echt gelukt, want het segment van grote elektro-limousines bestaat tot nu toe eigenlijk enkel uit de Tesla Model S en Porsche Taycan, terwijl laatstgenoemde misschien meer tot sportauto gerekend mag worden. Daar komt binnenkort wel verandering in, want er komt meer sedan-geweld uit de hoek van premium fabrikanten. Eén van die fabrikanten is Lucid Motors, dat volgend jaar begint met de levering van de Air.

Mercedes-Benz

En da’s op papier dé uitdager van de Model S, als we naar de prestaties en carrosserievorm van de auto kijken. Toch denkt Lucid Motors, het bedrijf achter de Air, daar heel anders over. “Onze directe concurrent is een autofabrikant, en dan kijk ik in het bijzonder naar Mercedes-Benz”, zo liet Peter Rawlinson, CEO van Lucid Motors, weten aan Yahoo Finance. “We jagen zonder schaamte op de S-Klasse, maar ik accepteer de vergelijking met Tesla.”

De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse

“Het is volgens mij heel belangrijk dat we als een echte luxe fabrikant beginnen”, zo vervolgt Rawlinson. “Ik geloof er heilig in dat het eerste product een merk definieert, op een manier dat de Model S Tesla als merk heeft gedefinieerd.” Daarmee geeft hij dus tussen de lijntjes aan dat de Model S in zijn ogen géén luxe fabrikant van Tesla maakte.

Elon Musk

Da’s een opmerking die we duidelijk als steek naar Tesla kunnen zien, want Musk en Rawlinson hebben het al een tijdje indirect en digitaal met elkaar aan de stok. Rawlinson werkte namelijk in het verleden bij Tesla en was destijds nauw betrokken bij de ontwikkeling en productie van de Model S, maar Musk moest recent even kwijt dat ‘Rawlinson de Model S niet ontwierp’. De ingenieur reageerde daarop door te stellen dat het zijn doel was om met de Air ‘zijn laatste creatie, de Model S, voorbij te gaan’.

Terug naar Mercedes-Benz, want over dat merk doet Rawlinson ook een aantal opmerkelijke uitspraken. “De S-Klasse is de natuurlijke concurrent voor de Lucid Air. De Air Dream Edition is als de AMG-versie van Mercedes-Benz, maar hij heeft veel betere prestaties en is veel cooler”, zo vertelt hij aan Auto News.

EQS

Rawlinson stelt dat de Air een aantal voordelen heeft tegenover de S-Klasse. Zo zegt hij dat de auto kleinere buitenmaten heeft, maar groter is van binnen. Dat komt volgens hem door de compactere aandrijflijn, die bestaat uit twee elektromotoren en een accupakket. We weten inmiddels al een tijdje dat dat een voordeel is van EV’s ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor in de neus. Opmerkelijk genoeg laat Rawlinson nooit de naam van de EQS vallen, de aankomende elektro-sedan van Mercedes-Benz die van dezelfde EV-voordelen (korte neus, lange wielbasis en veel binnenruimte) gebruik gaat maken. Die is-ie mogelijk eventjes vergeten.

Mercedes-Benz VSION EQS
Mercedes-Benz Vision EQS (studiemodel)

Volgend jaar barst de strijd in het luxe EV-segment in ieder geval los, want dan verschijnt naast de Mercedes-Benz EQS dus ook de Lucid Air op de markt. Het model verschijnt in vier verschillende versies, waarvan de twee duurste uitvoeringen, waaronder die Dream Edition, als eerste de markt betreden. Wanneer het model precies naar Nederland komt, is niet bekend. Dat de Air onze landsgrenzen gaat passeren, is al wel duidelijk. Nederlandse klanten kunnen op de website van Lucid Motors immers al een reservering plaatsen.