Land Rover gebruikt Bowler als middelvinger naar Ineos

Het zit Land Rover niet lekker dat het eveneens Britse Ineos tóch een herinterpretatie van de legendarische Defender kan en gaat bouwen. Via de kersverse dochteronderneming Bowler gaat het nogmaals de strijd aan met Jim Ratcliffe en consorten.

Het was een kleine soap dit jaar: de strijd tussen Ineos Automotive en Land Rover, die nu weer nieuw leven in wordt geblazen. Laten we beginnen bij ‘t begin. Jim Ratcliffe, baas van chemiebedrijf Ineos, was en is een groot liefhebber van de originele Defender. Die maakte, zoals je waarschijnlijk weet, dit jaar na decennia plaats voor een compleet nieuw model. Daar waren veel oer-Defender-fans niet blij mee, waaronder Ratcliffe. Hij kwam op het idee om een ‘nieuwe oude’ Defender te bouwen en vroeg Land Rover of hij het ontwerp van de originele terreinheld kon gebruiken.

Geen goed idee

Dat leek Land Rover – op z’n zachtst gezegd – niet zo’n goed idee. Ratcliffe werd met lege handen naar huis gestuurd en moest dus met een eigen ontwerp voor z’n nieuwe terreinauto komen. Ondertussen probeerde Land Rover al een patent op het ontwerp van de originele Defender te krijgen, zodat niemand met het karakteristieke lijnenspel aan de haal kon gaan. Dat mislukte.

Even later presenteerde Ratcliffe samen met zijn team de Ineos Grenadier. Een auto met een volgens de jonge autofabrikant geheel eigen ontwerp, dat wel verdacht veel weg heeft van de Land Rover Defender. Dat wil het bedrijf zelf niet toegeven, maar je moet gek zijn om er géén Defender in te zien. Het was voor Land Rover een reden om naar het Britse hooggerechtshof te stappen en Ineos aan te klagen voor het gebruik van het iconische ontwerp. Het verloor de zaak echter opnieuw, waardoor Ineos vrij was en is om de Grenadier definitief te gaan bouwen.

Silhouet van oude Defender

Dat zit Land Rover nog altijd niet lekker, zo blijkt uit het nieuws dat vandaag naar buiten komt. Via een officieel persbericht laat de fabrikant namelijk weten dat het Bowler, een dochteronderneming van de Britten, toestemming verleent om het silhouet van de oude Defender te gebruiken. Een pure mediastunt, omdat Bowler – zoals gezegd – eigendom is van Land Rover zelf. Heel simpel gezegd komt ‘t er op neer dat Land Rover zichzelf toestemming geeft om z’n eigen ontwerp te gebruiken. Na alles wat er dit jaar rondom de Grenadier is gebeurd, is het nieuwsbericht dus een grote middelvinger naar Jim Ratcliffe en zijn Ineos.

Ineos Grenadier
De Ineos Grenadier heeft een herkenbaar Defender-uiterlijk

Desondanks blijft het interessant wat Bowler dan precies gaat doen, want ook wij houden van de originele Land Rover Defender. Bovendien weten we inmiddels dat Bowler waanzinnige trucs kan uithalen met terreinauto’s. Het bedrijf startte in 1985 en bouwt sindsdien offroad wedstrijdauto’s die we onder andere kennen van diverse Dakars. Jaguar Land Rover nam het bedrijf eind 2019 over en sindsdien is Bowler onderdeel van de Special Vehicle Operations-divisie van het concern.

5,0-liter V8

Dit nieuwe project, met de originele Defender in de hoofdrol, krijgt de noemer CSP 575 mee. Het betreft een auto voor de openbare weg, waar het bekende CSP-chassis van Bowler de basis voor vormt. Dat wordt voorzien van de aluminium carrosserie van een oude Defender 110. In de neus van de restomod – als we ‘m zo mogen noemen – komt een bekende V8 van Land Rover te liggen, die met behulp van een supercharger goed is voor 575 pk. Hebben we de naam van ‘t project ook meteen uitgelegd. Die 5,0-liter motor kennen we overigens al, want hij ligt ook in de Range Rover Sport SVR.

Heel veel meer is er nog niet rondom de CSP 575 bekend. Wel deelt JLR de eerste schetsen van de herboren Defender, die overigens wel erg fraai oogt. Ook meldt het dat de auto vooral is bedoeld voor klanten in het Verenigd Koninkrijk en ‘een aantal Europese en overzeese markten’. De oplage zal gelimiteerd zijn, de levering start in de tweede helft van 2021. Naar verwachting kost de auto zo’n £200.000, oftewel €220.000.