De Lucid Air Sapphire heeft meer dan 1200(!) pk!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FSchermafbeelding-2022-08-22-om-10.08.24.png)
Lucid Motors kennen we inmiddels als het bedrijf van de ongekend snelle elektrische sedans. Het topmodel van de Amerikanen was tot voor kort de Dream Edition Performance, waarmee je zonder problemen een Taycan Turbo S verpulvert in een dragrace. Toch moest er nog wat vermogen bij, vonden ze bij Lucid. Daarom is de Sapphire in het leven geroepen.
Het bedrijf uit Newark, Californië, noemt de Lucid Sapphire ‘s werelds eerste ‘luxe elektrische super-sport sedan’. Volledig volgens de Amerikaanse traditie van het beste zijn in dingen waar je alleen zelf aan meedoet.
De prestaties van de Lucid Air Sapphire
CEO Peter Rawlinson, geeft aan dat het bedrijf lang gezocht heeft naar de soort prestaties die de Sapphire nu levert. Net als Tesla met de Model S Plaid, levert nu ook Lucid een model dat de standaardsprint aflegt in minder dan 2(!) seconden. Daarnaast heeft de auto minder dan 4 seconden nodig om de 160 km/h aan te tikken. Bovendien ligt de topsnelheid van de Amerikaan op 322 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FSchermafbeelding-2022-08-22-om-10.08.44.png)
Dat doet het met drie elektromotoren die door Lucid zelf ontwikkeld en geproduceerd zijn. De drie motoren leveren nóg meer vermogen dan de al zeer indrukwekkende Dream Editions met 1111 pk. De Sapphire levert naar eigen zeggen meer dan 1200 pk. Dat is fors meer dan een Model S Plaid die ‘slechts’ 1033 pk levert.
Ondanks het feit dat de krachtigste Lucid Air meer vermogen heeft dan de Model S Plaid, heeft hij het moeilijk in dragraces tegen de Plaid. Zie de video hierboven. Het is dus nog maar de vraag of de Sapphire het tij kan keren in het voordeel van Lucid. Maar met een vermogen van meer dan 1200 pk zet het bedrijf wat dat betreft in ieder geval een stap in de goede richting.
Sportstoelen in een luxe sedan
In de Lucid Air Sapphire vind je geen ultra-comfortabele loungestoelen, zoals je bij een traditionele luxe sedan misschien zou verwachten. Daarentegen krijg je de beschikking over heuse sportstoelen die je misschien ook wel nodig hebt in een auto met 1200 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FSchermafbeelding-2022-08-22-om-10.08.57.png)
De auto krijgt bovendien carbon keramische remmen en de suspensie is gefocust voor op het circuit. Naar eigen zeggen voor een sportieve rijervaring gefocust op de beleving van de chauffeur. Bovendien krijgt de Sapphire de beschikking over een ‘aerodynamisch pakket’ die de auto voorziet van diverse spoilers en dergelijke. Uiteraard met als doel de auto zo aerodynamisch mogelijk te maken.
Dit is hoeveel een 1111 pk-sterke Lucid Air in Nederland gaat kosten
De productie van de Sapphire zal de eerste helft van 2023 van start gaan. Als is het bij Lucid altijd maar de vraag of ze zich aan hun doelstellingen kunnen houden…
Lees ook:
Ook interessant
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen