Levertijd auto kan oplopen tot een jaar! Maar in Korea is het nóg erger …
Als je nu een nieuwe auto bestelt, heb je te maken met een levertijd van zes maanden tot een jaar, met uitschieters naar bijna twee jaar. Maar in Zuid-Korea is de situatie nog veel erger. En de consumenten zijn daar laaiend over.
In Zuid-Korea loopt de levertijd voor een nieuwe auto op tot 2,5 jaar, zo schrijft de Korea Times. Consumenten zijn woedend en beschuldigen Hyundai en Kia ervan buitenlandse markten prioriteit te geven.
Levertijd lang omdat buitenland prioriteit heeft?
De waarde van de Koreaanse munt is sterk gedaald ten opzichte van de Amerikaanse dollar, wat betekent dat exporteurs hun producten in het buitenland goedkoper aan de man kunnen brengen dan de concurrentie.
Utrecht naar Berlijn op één batterij: in de Hyundai Ioniq 6 kan het
Exploderende vraag naar auto’s in Zuid-Korea
Hyundai en Kia wijzen echter naar het voortdurende chiptekort en de exploderende vraag naar auto’s in Korea. “Niet alleen Koreaanse consumenten moeten lang wachten, ook onze internationale klanten”, zegt een woordvoerder. “De claim dat wij prioriteit geven aan buitenlandse markten, klopt absoluut niet.”
Nieuwere auto’s hebben steeds meer chips nodig
De man legde uit dat nieuwere auto’s steeds meer chips nodig hebben, waar wereldwijd een enorm tekort aan is, en dat daardoor de vertraging in productie, en dus de levertijd, nog verder toeneemt.
“Als het nou gaat om elektrische voertuigen of hybrides, de nieuwste modellen hebben de nieuwste chips en onderdelen nodig. Het kost tegenwoordig veel tijd om die te krijgen. We zullen ons best doen om aan de groeide vraag naar onze voertuigen te voldoen.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze degelijke occasion kun je goedkoop veel kilometers rijden
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Dit is waarom de Kia EV9 ineens veel goedkoper is geworden
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is
-
De Kia Ray EV is een klein ruimtewonder met één groot probleem
-
Deze kwalitatief uitstekende occasion koop je voor maar 4.750 euro
-
Deze zorgeloze, Koreaanse occasion kost slechts 5.000 euro