Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 15 okt 2019
Leestijd: 2 minuten

De Honda e is leuk, maar ook prijzig in Nederland

Honda maakt ons al een tijd lekker met hun eerste elektrische productiemodel, de Honda e. Prestaties deelden de Japanners eerder met ons, maar lang was onduidelijk welke prijs het stadsautootje meekreeg. Tot vandaag, want het merk maakt nu de prijzen van de Honda e bekend. 

Honda e

Eerder dit jaar toonde Honda ons op de Autosalon van Genève het nagenoeg productierijpe model van de Honda e. Achterwielaandrijving, een actieradius van – toen nog – zo’n 250 kilometer en het fraaie uiterlijk deden ons direct al verlangen naar het compacte elektrische model. Maar inmiddels staat of valt het succes van een elektrische auto met de verkoopprijs. Honda maakt vandaag de Nederlandse prijzen voor de e bekend en lijkt het zichzelf heel lastig te gaan maken in het steeds competitiever wordende elektrische segment.

Twee versies

De Honda e kost in Nederland namelijk €35.330, inclusief BTW en rijklaarkosten. En dat is toch een hoop geld voor een auto met tegenvallende prestaties, want de actieradius van 220 kilometer is verre van indrukwekkend. Qua uitrusting krijg je voor dat geld al wel een redelijk complete auto. Standaard op die basisversie zijn onder andere het indrukwekkende horizontale scherm als dashboard, stoelverwarming voor de voorstoelen, Honda Sensing+ rijassistentie en het panoramische Sky-dak. Ook het camerasysteem dat traditionele buitenspiegels vervangt, is standaard op alle Honda e’s.

Honda e

De Advance-uitvoering is er vanaf €38.330 (!) en krijgt een centraal spiegelsysteem, stuurverwarming, Honda Parking Pilot en een 230V-aansluiting mee. De duurdere versie heeft overigens wel betere prestaties. Het basismodel levert 136 pk, de Advance-uitvoering 154 pk. Beide versies beschikken over een koppel van 315 Nm en achterwielaandrijving.

Concurrenten

Maar de grote tegenvaller in combinatie met de prijs is toch wel de actieradius van de Honda e. Dat doen concurrenten in dezelfde prijsklasse namelijk stukken beter. De nieuwe Renault Zoe kost €35.190 en heeft een beduidend grotere actieradius van 395 kilometer. Ook de Opel Corsa-e en Peugeot e-208 verslaan de nieuwe Honda op dat gebied. Ze kosten respectievelijk €34.999 en €36.250 en komen 330 en 340 kilometer ver op een volle acculading.

Honda e

De laadsnelheid van de Honda e is ook helemaal niet om over naar huis te schrijven. De 35,5 kWh-accu kan met een maximale capaciteit van 60 kW worden opgeladen. Daarmee verslaat de e wel de Renault Zoe (50 kW), maar blijft hij opnieuw flink achter bij de Opel Corsa-e en Peugeot e-208 (beide 100 kW). En dus lijkt Honda zichzelf toch uit de markt te prijzen, ondanks het fraaie uiterlijk en dito interieur van de e.

Configurator

De auto is vanaf vandaag in Nederland te bestellen en dus staat ook de configurator online. 90% van het beschikbare volume van dit jaar is al door Honda e-dealers besteld. Honda Benelux probeert daarom een groter productievolume te bemachtigen bij de fabrikant om aan de vraag van de consument te voldoen. De  levering start medio 2020.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.