Shelby GT500CR Mustang is brute carbon creatie
Ooit gedacht dat er een oude Shelby Mustang volledig van koolstofvezel (carbon) zou worden gemaakt? En dat hij dan ook nog eens meer dan 900 pk zou krijgen? Wij niet, maar in Amerika dachten ze daar anders over.
Classic Restorations is een bedrijf in Oklahoma dat Mustangs verbouwt tot hele vette creaties. Dat doen ze al meer dan 15 jaar en gemiddeld stoppen ze maar liefst zo’n 2.500 manuren in die op maat gemaakte auto’s.
Diepe zakken voor de Shelby
Voor de Shelby GT500CR van Classic Restorations moet je minimaal 204.900 dollar meenemen, wat neerkomt op een kleine 190.000 euro. Dit weten onze collega’s van Motor1 te melden. Maar deze laatste variant, waarvan de carrosserie geheel uit carbonfiber oftewel koolstofvezel bestaat, zou nog wel eens veel duurder kunnen uitvallen. Een pluspunt is wel dat de Fords en Shelby’s van Classic Restorations met licentie gebouwd zijn.
SpeedKore
Voor het maken van deze bijzondere Shelby werkt Classic Restorations samen met SpeedKore. De auto is gebaseerd op een Ford Mustang donorwagen uit de jaren ’67 en ’68. Voordat de koolstofvezel carrosserie kan worden aangebracht, moet eerst het stalen chassis volledig worden hersteld. Dit alleen al is een tijdrovend proces, want zo’n auto is al heel wat jaartjes oud en het chassis is hier en daar uiteraard wat verzwakt. SpeedKore maakt daarna een carrosserie die perfect past, dankzij een digitaal 3D-model die SpeedKore heeft gemaakt van de Shelby GT500CR. Een speciale computergestuurde machine snijdt de juiste vormen waarop het koolstofvezel kan worden gemaakt en uitgehard. De koolstofvezel carrosserie is niet alleen veel lichter dan het originele staal, maar ook nog eens veel sterker. Er wordt ook op details gelet, gezien de perfecte uitlijning van de weefsels van het koolstofvezel.
Beestachtige Shelby
Bij zo’n beestachtige uitstraling horen ook gelijksoortige prestaties, en daar zorgt Classic Restorations voor. De Shelby GT500CR krijgt een breed scala aan upgrades. Als eerste kun je kiezen tussen verschillende motoren. Instappen kan met een 5,0-liter Coyote-motor die bijna 500 pk levert. Ja, dat is de instapper. Hoe gek het kan worden? Het antwoord is het topmodel: een 7,0-liter V8 met ruim 900 pk. American muscle, baby! Standaard krijgen deze op maat gemaakte auto’s een handgeschakelde vijfbak van Tremec en een MagnaFlow roestvrijstalen uitlaatsysteem, ongeacht de motorisering. De CR heeft ook nieuwe, speciaal gesmede wielen (uiteraard deels van koolstofvezel) geschoeid met Michelin sportrubber. Om dit beest een halt toe te kunnen roepen, is de Shelby GT500CR voorzien van een Wilwood remsysteem.
Standaard is er ook een schroefset gemonteerd, net als grote stabilisatorstangen. Heb je nog wat geld over, dan kun je voor het Pro Touring Pack gaan. De Shelby krijgt dan bredere achterwielen, speciale Detroit Speed wielophanging en sterkere remmen.
Net als fabrikanten in het luxe-segment
Net als bij fabrikanten als Bentley en Rolls-Royce is het mogelijk om de Shelby te personaliseren. Vind je de koolstofvezel-look niet mooi dan kun je hem in een gewenste kleur laten spuiten. Het interieur is ook naar wens aan te kleden en je kunt ook kiezen voor een zestraps handbak en enkele automaten.
Dit alles komt natuurlijk met een prijs. Hoewel de exacte prijs van deze topvariant niet bekend is, weet Motor1 wel te vermelden dat de Shelby GT500CR 900S met stalen carrosserie al minimaal 284.900 dollar kost, omgerekend 260.931 euro. Met een volledige koolstofvezel carrosserie zal het ons niet verbazen dat de prijs minimaal door de drie ton gaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8