Remco Slump
Remco Slump Nieuws 25 jun 2023
Leestijd: 1 minuut

Kijk eens aan! Opel heeft gedaan wat we in december vroegen…

‘Zeg Opel, ga deze Rocks-e eens héél snel bouwen!’, smeekten we in december vorig jaar, toen het merk deze gekke Rocks-eXtreme onthulde. Het was toen nog een computertekening. Nu is de bespoilerde brommobiel echt.

Opel heeft hem gebouwd. Helaas niet voor de verkoop, uiteraard. Daarvoor is het wagentje te illegaal, met zijn buiten de wielkasten stekende banden en vlijmscherpe achterspoiler. De Rocks E-Extreme is het resultaat van een ontwerpwedstrijd voor jonge talenten en designstudenten.

Opel Rocks-eXtreme met DTM-achterspoiler

De winst ging naar een student Industrieel Ontwerp, ene Lukas Wenzhöfer. Hij wilde van de Opel Rocks-e een terreinauto met wauw-factor maken, want “terreincapaciteiten staan voor een gevoel van vrijheid, terwijl de verhoogde sportiviteit extra rijplezier belooft”, zo legt Wenzhöfer uit.

Opel Rocks-e
(Afbeelding: Stellantis)

Opel stond voor een uitdaging, want de fabrikant wilde met deze echte Rocks-eXtreme zo dicht mogelijk bij de computerillustraties van Wenzhöfer blijven. Onder meer de ‘vizor’ en de spatborden zijn geproduceerd met een 3d-printer.

Opel Rocks-e
(Afbeelding: Stellantis)

De extreme achtervleugel is van koolstofvezel. Autosportliefhebbers zullen hem mogelijk herkennen. Hij komt van de Opel Vectra GTS V8, die in 2004 en 2005 meedeed aan het DTM-kampioenschap.

Afgeleide van Citroën Ami met range van 75 kilometer

De Opel Rocks-E is een afgeleide van de Citroën Ami, die officieel niet in Nederland wordt geleverd. Beide hebben een 5,5 kWh-accu, een actieradius van maximaal 75 kilometer en een 12 pk sterk elektromotortje.

Opel Rocks-e
(Afbeelding: Stellantis)

Officieel geldt de Rocks-E (en dus ook de Ami) als brommobiel. Dat betekent dat je er met een brommerrijbewijs (of autorijbewijs) in mag rijden vanaf 16 jaar. Fiat heeft recent ook een variant van de Rocks-e geïntroduceerd, de Topolino.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.