Kia gaat Hyundai’s N niet achterna
Kia komt voorlopig niet met een sportief label in de geest van Hyundai’s N. Dat zegt Albert Biermann, verantwoordelijk voor de sportieve versies van zowel Kia als Hyundai.
Voorlopig krijgt Hyundai alle ruimte om het N-label te ontplooien en zodoende een alternatief te vormen voor bijvoorbeeld GTI van Volkswagen, RS van Renault en ST van Ford. Kia blijft een podiumtrede lager en focust zich op GT-versies, die gezien kunnen worden als de ‘GTI light’-uitvoeringen.
LEES OOK: KIA HEEFT VOLGENDE GENERATIE CEED BIJNA KLAAR
Capaciteit
Biermann zegt dat het niet is uitgesloten dat Kia een equivalent van Hyundai’s N krijgt, maar vooralsnog staat er niets op de agenda om potentere versies aan het Kia-programma toe te voegen. “Er zijn geen plannen, maar we hebben als onderneming de capaciteit om snellere Kia’s te ontwikkelen en bouwen. Ik ben er klaar voor mocht het management ervoor kiezen om de volgende stap te zetten. Vanuit het oogpunt van de ontwikkelingsafdeling is er geen hobbel niet moet worden weggenomen.”
Prestatieniveau
Van de nieuwe generatie Ceed, die Kia later dit jaar in de verkoop neemt, komt wederom een GT-versie, geeft Biermann aan. De auto zal wederom over een 1,6 liter viercilinder beschikken. Met dank aan een turbo levert het blok 204 pk, gelijk aan het bestaande model. “Het prestatieniveau van de motor is goed, maar we kunnen voor de Ceed GT nog winst behalen op het gebied van weggedrag.”, aldus Biermann. De nieuwe Ceed komt deze zomer. Wanneer de GT volgt, is nog niet bekend. Dat hij komt, wordt door de Duitser bevestigd. In welke carrosserievarianten is nog afwachten. Vast staat dat er geen driedeurs GT meer komt, aangezien aan die carrosseriestijl geen vervolg wordt gegeven.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)