Downsizen? Kia voorziet Ceed van meer slagvolume en MHEV
![Kia Ceed](https://img.autovisie.nl/images/8c7HKCVvvgXTZxBpcA_-77PsQw4=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FKia_Ceed_shot_a01-e1518625945321.jpg)
Kia komt met een nieuwe motor voor de Ceed. Waar de middenklasser tot op heden ook met een 1.4 T-GDI-benzinemotor met turbo leverbaar was, komt de Ceed-familie voortaan met een 1.5T-krachtbron voor de dag. Het blok levert meer vermogen en zorgt voor lagere emissies.
Het grotere slagvolume zorgt dat de Ceed met de sterkste motorisering -sinds het verdwijnen van de GT met zijn 1.6- van 140 naar 160 pk stijgt. Daarnaast zorgt het voor 11 Nm aan koppel meer dan het vorige model met 242 Nm.
Emissies
Naast de toename van vermogen is de uitstoot van de nieuwe motorisering minder. Dit komt door het gebruik van variabele kleptiming en een lagedruk-EGR waardoor de vervuilende stoffen ook bij lage toerentallen recirculeren. Ook het nieuwe partikelfilter zorgt voor het de verminderde uitstoot van vervuilende deeltjes, geeft Kia aan.
![Kia ProCeed](https://img.autovisie.nl/images/NjylLtPSzaSumMgw8U92NN3ZfgA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkia-proceed-2019-2.jpg)
Hybride
De nieuwe motor komt optioneel ook met een elektromotor. Deze hybrideversie levert ongeveer dezelfde prestaties maar heeft een iets lagere CO2 uitstoot 136~126 g/km ten opzichte van 142~125 g/km. Daarmee is het verbruik van deze hybride-uitvoering ook lager. De elektromotor wordt van stroom voorzien door een 48-volt lithium-ion batterij. Met deze accu en elektromotor is deze zwaardere versie iets minder snel dan de ‘gewone’ Ceed. De hybride doet 8,6 seconden over een 0 naar 100 km/h-sprint waar de handgeschakelde 1.5T er 8,4 seconden over doet.
Transmissie
De 1.5T wordt dus geleverd met een handbak, maar ook met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Buiten de XCeed, is de automaat de enige optie wanneer je voor een hybride kiest. Bij XCeed kan je kiezen voor een iMT versnellingsbak die ondanks het manuele schakelen wel een lage CO2-uitstoot heeft. Ook de nieuwe 1.0 wordt altijd voorzien van automatische transmissie.
![Kia XCeed](https://img.autovisie.nl/images/tPr22k9MQe4iWj_rYY5yJVU7Zvs=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkia-xceed6.jpg)
1.0 T-GDI
Deze automatische transmissie moet de kracht van zowel een elektromotor als 1.0 driecilinder benzine overbrengen. Samen leveren deze 120 pk en 172 Nm. Hoewel de CO2-uitstoot van deze driecilinder (136~123) niet veel minder is dan de 1.5 hybride zal deze versie wel de goedkoopste hybride-Ceed zijn.
De prijzen van de nieuwe aandrijflijnen voor Ceed zijn nog niet bekend. Vanaf januari 2021 zijn de nieuwe motoren te bestellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?