Waarom je in de Kia EV9 makkelijk wagenziek zou kunnen worden
Eén van de belangrijkste tips tegen wagenziekte is om niet te gaan lezen of gamen, maar naar een punt ver voor de auto te kijken. In de rijrichting dus. En dat kan niet altijd op de tweede zitrij van de nieuwe Kia EV9. Daarover later meer…
De Kia EV9 is een grote zes- of zevenzitter met een elektrische aandrijflijn. Hij lijkt wonderwel als twee druppels water op de Kia Concept EV9, die het merk in november 2021 onthulde.
Elektrische Kia EV9 met stevig Tonka-design
Dat betekent dat er een stevige SUV met een uitgesproken Tonka-design staat. Hij oogt strak en clean, met opvallende koplampen en achterlichten, en nog slechts een hint naar Kia’s zogenoemde Tiger Nose-grille.
Want ja, de EV9 is elektrisch, dus is een groot luchtrooster aan de voorkant niet nodig. Welke techniek er precies onder de koets schuilgaat, vertelt Kia nog niet, maar we weten wel dat de EV9 op het bekende E-GMP-platform staat.
Zelfde platform als Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5
Daar maken ook de Kia EV6, de Hyundai Ioniq 5 en Hyundai Ioniq 6 gebruik van. Die hebben een 800 Volt-boordsysteem, waarmee supersnel laden mogelijk is (de EV haalt 240 kW aan een snellader).
De EV9 zal die techniek ook aan boord hebben. Naar het vermogen van de elektromotoren en de elektrische actieradius blijft het voorlopig gissen. Kia geeft alle informatie later deze maand vrij.
Derde zitrij met ruimte voor langere mensen
Hoe lang de SUV is, weten we niet, maar we gokken op zo’n 5 meter, aangezien het interieur plek biedt aan drie zitrijen. Volgens Kia heeft de EV9 een lange wielbasis en een compleet vlakke vloer, waardoor er veel ruimte is voor de passagiers.
Kia beweert dat de derde zitrij niet alleen voor kinderen en kleine volwassenen is, maar ook geschikt is voor langere mensen. De EV9 is te bestellen met zes of zeven zitplaatsen.
In de Kia EV9 met de rug naar de rijrichting
De stoelen op de eerste en tweede zitrij kunnen tijdens het opladen in een relaxstand worden gezet. Zelfs voor de passagiers op de derde rij zijn bekerhouders en laadpunten voor mobiele telefoons beschikbaar.
Op de tweede rij kunnen de stoelen 180 graden worden gedraaid, waardoor de mensen achterin elkaar kunnen aankijken. Wel zo gezellig, maar als je gevoelig bent voor wagenziekte zouden we de stoelen in de rijrichting houden.
Dashboard bestaat uit drie digitale schermen
Het dashboard bestaat uit twee 12,3-inch schermen met ertussen een derde, kleiner display. Onder de screens zitten volgens Kia haptische toetsen voor de bediening van het multimediasysteem. Voor de airco zijn er fysieke knoppen aanwezig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Dit is waarom de Kia EV9 ineens veel goedkoper is geworden
-
De Kia Ray EV is een klein ruimtewonder met één groot probleem
-
Deze kwalitatief uitstekende occasion koop je voor maar 4.750 euro
-
Waarom de Kia EV3 absolute verkooptopper in Nederland wordt
-
Betrouwbare bestseller is nu aantrekkelijke occasion
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd