‘JLR SVO niet te vergelijken met BMW M of Mercedes-AMG’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F03-Jaguar-F-PACE-SVR.jpg)
Net als bijvoorbeeld Audi, Mercedes-Benz en BMW heeft Jaguar Land Rover een sublabel: SVO. Maar die divisie van het Britse merk heeft een andere filosofie dan het RS-, AMG- en M-label.
Een vergelijking tussen deze verschillende divisies is snel gemaakt, maar die gaat volgens JLR zelf niet helemaal op. In een wereld waarin het tegenwoordig helemaal hip is om een label op een model te plakken dat qua uiterlijk en prestaties wat van zijn reguliere broers af staat, proberen de Britten iets anders te doen.
Special Vehicle Operations
Zes jaar geleden richtte het concern Special Vehicle Operations (SVO) op, waarmee het toch al exclusieve auto’s nóg een tikje specialer maakt. “Veel van dit soort divisies richten zich bij elke auto puur op performance”, zegt Michael van der Sande, directeur bij SVO. “Daarmee gooi je eigenlijk een hoop modellen op dezelfde berg: karakters kruipen naar elkaar. Wij proberen wat anders te doen en kijken naar het karakter van de onderliggende auto. Bij SVO schuiven we dan alle knoppen op tien of zelfs elf.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fland-rover-range-rover-velar-svautobiography-dynamic-edition-8.jpg)
“Dat betekent dat als we een Jaguar F-Pace en een Range Rover Velar aanpakken, je twee heel verschillende auto’s krijgt. Want de Jaguar is van zichzelf al wat sportiever, de Velar is meer gericht op luxe. Dat karakter versterken we nog eens bij SVO en dus blijven dat twee verschillende auto’s. Als we onze auto’s allemaal zouden optimaliseren op het gebied van prestaties, dan geef je zo’n auto geen coherent karakter. Het betekent dat sommige auto’s van ons wel meedoen met bijvoorbeeld die Duitse producten. Maar aan de verkoopcijfers kunnen we zien dat we daar ook goed toe in staat zijn.”
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW is bezig met geursproeiers onder het logo
-
Duik in de prijslijst: Peugeot 408, wat kost de bijzondere Fransoos?
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter
-
Veel Nederlanders moeten op de centen letten terwijl Shell winst maakt: ‘Het systeem is ziek’