Jaguar heeft net een viercilindervariant van de F-Type geïntroduceerd en die is duidelijk te herkennen aan zijn rechthoekige uitlaat. Euhm, Jaguar... De truc is nou juist dat je zo'n 'sloeberversie' onherkenbaar maakt.

Jaguar F-TypeJaguar F-Type


Want dat is waarom sommige BMW-rijders hun 316i zonder typeaanduiding bestellen en enkele Audi-bestuurders hun A4 1.4 TFSI van een S4-badge voorzien. Kopers van bepaalde auto's zijn statusgevoelig. En nu moeten bezitters van een viercilinder Jaguar F-Type (Coupé: 71.620 euro, Convertible: 78.720 euro) dus aan voorbijgangers gaan uitleggen dat ze niet voor de V6 of V8 zijn gegaan.

"De motor levert 300 pk en 400 Nm en is daarmee de sterkste Jaguar-vierpitter"

De F-Type was tot voor kort immers alleen leverbaar met een zescilinder (340, 380 of 400 pk) of een achtcilinder (550 of 575 pk). De viercilinder voegt daar een 2,0 liter Ingenium-turboblok aan toe. De motor levert 300 pk en 400 Nm koppel en is daarmee de sterkste vierpitter in het hele leveringsprogramma van Jaguar (in de XE komt dezelfde krachtbron tot 250 pk).

LEES OOK: JAGUAR F-TYPE WAS MOOI, IS DAT NA FACELIFT NOG STEEDS

De prestaties van de instapper blijven daardoor best F-Type-waardig. Het model gaat in 5,7 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 249 km/h. Ter vergelijking: de F-Type met 3,0 liter V6 en 340 pk haalt 100 km/h in 5,3 seconden en gaat door tot een top van 260 km/h. Het verbruik verschilt daarbij natuurlijk wel behoorlijk. De V6 loopt in theorie 1 op 11,9 en de 50 kilogram lichtere viercilinder 1 op 13,9.