Italian Car Passion in het Brusselse Autoworld is zeker niet één van de grootste tentoonstellingen van mooie Italianen. Maar wat de Belgen er bijeen hebben weten te brengen, is wel van grote kwaliteit.

IMG_2880IMG_2880


Nog een krappe maand heeft u om de expo te bezoeken. Wie ook maar een beetje van Italiaanse exoten houdt, kan er wat ons betreft niet omheen. Al is het maar om meerdere Fiat 8V’s tegelijk te zien. Hoe vaak kan dat nu helemaal? De Fiat is een schoonheid uit de jaren vijftig waar er maar 114 van werden gebouwd voor de top van de fabriek de stekker uit het project trok. Is de 8V op foto’s al fraai; recht voor je neus imponeert hij pas echt.

Vooral de variant met fabrieksbody komt over als een exercitie in subtiel ontwerpen. De auto heeft geen lijn en streepje chroom te veel. Toch komt hij over als pure luxe sportiviteit. De geschiedenis mag Ferrari en Maserati hoger waarderen; de 8V verdient zijn plek tussen de groten van de vijftiger jaren zonder twijfel.

"De Fiat 8V is een schoonheid uit de jaren vijftig waar er maar 114 van werden gebouwd"

Ook mooi om te zien is de moderne evolutie van Alfa Romeo’s Disco Volante ontworpen door en gebouwd bij Touring. Opnieuw; geen wagen die je snel ergens tegenkomt en die je als erkend liefhebber toch een keer moet hebben gezien. Voor het goede vergelijk staat het origineel in open versie ernaast. Mooi? Daarover verschillen de meningen, maar invloedrijk was de vliegende schotel uit Milaan zonder twijfel. Kijk maar op dezelfde verdieping van het museum naar een Jaguar E-type die tot de reguliere collectie behoort. Het is duidelijk waar ze in Coventry de inspiratie vandaan haalden.

Voor wie wat moderner is georiënteerd heeft Italian Car Passion ook genoeg moois. Een prachtige Miura SV bijvoorbeeld, een Bugatti EB110 en helemaal aan het einde van de historische tijdlijn een LaFerrari. Alles staat in een decor van een bordkartonnen Italiaans dorpje compleet met kerkklok en espressoterras.

Italian Car Passion is geopend tot en met 31 januari. Volwassen betalen voor entree 13 euro. Parkeren kan voor de deur en is gratis.

Fotografie Olof van Joolen en Robert Servaas