Onder de hamer: Ferrari 335 S Spider van 30 miljoen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-3-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
Er gaat misschien weer een record sneuvelen. Deze Ferrari 335 S Scaglietti Spider gaat naar verwachting tussen de 27,6 en 31,3 miljoen euro opleveren en daarmee komt hij in het rijtje duurste auto’s ooit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-1-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
Waarom iemand überhaupt zo’n belachelijk bedrag voor deze vierwieler zou betalen, is relatief simpel te verklaren: de auto is een Ferrari, de auto is zeldzaam en de auto heeft een succesvol competitieverleden. De 335 S Scaglietti Spider won in 1957 de constructeurstitel voor Ferrari en schreef in 1958 de Cubaanse grand prix op zijn naam (met achter het stuur onder meer Stirling Moss).
In het vooronder van de 335 S Scaglietti Spider ligt een 4,1 liter V12. Deze motor, die bij Ferrari wordt aangeduid als Tipo 140, is ongeveer 400 pk sterk. Daarmee kon de 335 in de jaren vijftig een topsnelheid van ruim 300 km/h halen. In 1957 zette de auto zelfs een record neer op Le Mans, door tijdens de race een gemiddelde snelheid van 203 km/h te halen. Toen de Ferrari werd gebouwd, was zijn twaalfcilinder overigens kleiner. De 3,8 liter grote unit produceerde toen 360 pk.
In 1960, drie jaar na zijn racedebuut, werd de 335 met pensioen gestuurd. De Ferrari werd gekocht door een Amerikaanse architect, die de wagen tien jaar later overdeed aan een Fransman. Deze Pierre Bardinon hield de 335 meer dan veertig jaar lang. Begin februari gaat de auto onder de hamer bij Artcurial Auctions tijdens Retromobile in Parijs.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-3-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-15-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-4-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-16-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-Le-Mans-20juin1957-1200x882.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-5-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-14-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-Le-Mans-22juin1957-%C2%A9-Artcurial-1200x946.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-7-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-3-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-15-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-4-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-16-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-Le-Mans-20juin1957-1200x882.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-5-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-14-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-Le-Mans-22juin1957-%C2%A9-Artcurial-1200x946.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-7-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Mokka GSE Rally bezorgt Opel een ‘Oké boomer’-momentje
-
Tesla heeft dit probleem nog in ieder geval vijf jaar
-
Caravan trekken wordt (iets) makkelijker met deze elektrische Peugeot
-
Duik in de prijslijst: de Audi A6 mét brandstofmotor
-
In het interieur kun je écht zien dat deze Nissan Micra een Renault 5 is
-
Lexus ES lijkt op goedkopere Toyota, toch ga je enkel deze zien
-
Toyota vernieuwt verkooptopper: dit is de nieuwe RAV4
-
Comeback: Dit is de nieuwe Fiat Grande Panda 4×4
-
Horrorbeelden: remmen AMG GT begeven het op hoge snelheid
-
Deze speciale flitsers delen vanaf nu enkel boetes van 430 euro uit
-
Met enkel elektrische auto’s kom je er niet, aldus BMW
-
Nieuwe Nissan-CEO: ‘Ik heb met vier of vijf crises tegelijk te maken’