Onder de hamer: Ferrari 335 S Spider van 30 miljoen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-3-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
Er gaat misschien weer een record sneuvelen. Deze Ferrari 335 S Scaglietti Spider gaat naar verwachting tussen de 27,6 en 31,3 miljoen euro opleveren en daarmee komt hij in het rijtje duurste auto’s ooit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-1-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
Waarom iemand überhaupt zo’n belachelijk bedrag voor deze vierwieler zou betalen, is relatief simpel te verklaren: de auto is een Ferrari, de auto is zeldzaam en de auto heeft een succesvol competitieverleden. De 335 S Scaglietti Spider won in 1957 de constructeurstitel voor Ferrari en schreef in 1958 de Cubaanse grand prix op zijn naam (met achter het stuur onder meer Stirling Moss).
“De Ferrari 335 kon in de jaren vijftig een top van ruim 300 km/h halen”
In het vooronder van de 335 S Scaglietti Spider ligt een 4,1 liter V12. Deze motor, die bij Ferrari wordt aangeduid als Tipo 140, is ongeveer 400 pk sterk. Daarmee kon de 335 in de jaren vijftig een topsnelheid van ruim 300 km/h halen. In 1957 zette de auto zelfs een record neer op Le Mans, door tijdens de race een gemiddelde snelheid van 203 km/h te halen. Toen de Ferrari werd gebouwd, was zijn twaalfcilinder overigens kleiner. De 3,8 liter grote unit produceerde toen 360 pk.
In 1960, drie jaar na zijn racedebuut, werd de 335 met pensioen gestuurd. De Ferrari werd gekocht door een Amerikaanse architect, die de wagen tien jaar later overdeed aan een Fransman. Deze Pierre Bardinon hield de 335 meer dan veertig jaar lang. Begin februari gaat de auto onder de hamer bij Artcurial Auctions tijdens Retromobile in Parijs.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-3-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-15-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-4-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-16-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-Le-Mans-20juin1957-1200x882.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-5-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-14-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-Le-Mans-22juin1957-%C2%A9-Artcurial-1200x946.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-7-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-3-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-15-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-4-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-16-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-Le-Mans-20juin1957-1200x882.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-5-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-14-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-Le-Mans-22juin1957-%C2%A9-Artcurial-1200x946.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F1957-Ferrari-315-335-S-Scaglietti-Spyer-Collection-Bardinon-7-%C2%A9ArtcurialPhotographeChristianMartin-1200x800.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je
-
Waarom is LPG zo goedkoop?
-
Lotus-fans opgelet, deze speciale Bac Mono R is alles wat je wil!
-
Deze sportauto kan je rijden van een AOW-uitkering
-
Dit is de Tesla Cybertruck als politieauto, en die kan echt komen