We weten dat de bereikcijfers van elektrische auto's in de praktijk eigenlijk altijd lager uitvallen dan degene die de fabrikant opgeeft. Maar dit onderzoek wijst uit dat ze soms wel heel vel uit elkaar kunnen liggen.

Hyundai Kona ElectricHyundai Kona Electric


Fabrikanten van elektrische auto's strooien allemaal met steeds hoger wordende bereikcijfers, maar in de praktijk valt het toch altijd een beetje tegen. Hetzelfde geldt voor de verbruikscijfers die fabrikanten opgeven bij benzine- en dieselauto's. Maar als we in de toekomst allemaal elektrisch moeten gaan rijden, dan is het toch wel fijn om te weten hoe groot het verschil tussen het opgegeven bereik en de praktijk is.

Onderzoek

Het Britse WhatCar? deed precies hiernaar onderzoek. Het consumentenplatform zette veertien elektrische auto's naast elkaar en onderwierp ze allemaal aan exact dezelfde test. Daarbij werden dingen als buitentemperatuur, balast, bandendruk, lading, snelheid en zelfs gebruik van de airco goed in de gaten gehouden. Zo mag de buitentemperatuur maar tussen de 10-15 graden Celsius liggen en wordt de auto de nacht voor de test in een loods geplaatst die constant op 18 C gehouden wordt. Dit alles om de resultaten zo eerlijk mogelijk te houden. Maar die resultaten vielen in de meeste gevallen vies tegen.

Hieronder een overzicht van de bevindingen.

14. Smart ForFour EQ € 23.995
Opgave fabrikant: 160 kilometer
Getest bereik: 91 kilometer

13. Smart ForTwo EQ € 23.995
Opgave fabrikant: 160 kilometer
Getest bereik: 91 kilometer

12. Volkswagen e-Up € 25.095
Opgave fabrikant: 160 kilometer
Getest bereik: 106 kilometer

11. Hyundai Ioniq € 33.995
Opgave fabrikant: 280 kilometer
Getest bereik: 204 kilometer

10. Volkswagen e-Golf € 38.970
Opgave fabrikant: 300 kilometer
Getest bereik: 188 kilometer

9. Nissan Leaf € 38.940
Opgave fabrikant: 270 kilometer
Getest bereik: 205 kilometer

8. Renault Zoe € 32.890
Opgave fabrikant: 300 kilometer
Getest bereik: 234 kilometer

7. BMW i3 € 41.994
Opgave fabrikant: 310 kilometer
Getest bereik: 265 kilometer

6. Audi e-tron € 84.100
Opgave fabrikant: 400 kilometer
Getest bereik: 315 kilometer

5. Tesla Model S (75D) € 83.420
Officieel bereik: 400 kilometer
Getest bereik: 328 kilometer

4. Tesla Model X (100D) € 117.820
Opgave fabrikant: 560 kilometer
Getest bereik: 375 kilometer

3. Kia e-Niro € 42.510
Opgave fabrikant: 455 kilometer
Getest bereik: 407 kilometer

2. Jaguar I-Pace € 81.810
Opgave fabrikant: 470 kilometer
Getest bereik: 407 kilometer

1. Hyundai Kona Electric € 40.995
Opgave fabrikant: 450 kilometer
Getest bereik: 416 kilometer

Opvallend is dat de auto met het grootste opgegeven bereik ook het grootste verschil heeft. De Tesla Model X (100D) haalt bijna 200 kilometer minder op een volle accu dan opgegeven. Voor de rest is te zien dat het geteste bereik tussen de 40 en 60 kilometer lager uitvalt dan hetgeen de fabrikant opgeeft.