Niet alle APK-keurmeesters nemen het even nauw met de regels van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). In 2015 trok de RDW 242 licenties in omdat keurmeesters zich niet aan de regels hielden. Toch glipt er nog steeds wel eens een auto door de controle. Is dit jou ook wel eens overkomen?

APK keuring. Foto: Peter SchoonenAPK keuring. Foto: Peter Schoonen


Niet in orde

Afgelopen jaar werden er 242 licenties ingetrokken en mochten 255 bedrijven tijdelijk geen APK uitvoeren. De RDW is extra streng geworden voor bedrijven waar het in het verleden als eens is misgegaan. Bij zes garages werd de licentie zelfs voor onbepaalde tijd ingetrokken. Vooral omdat er na een afgegeven APK toch nog veel zaken niet in orde waren, zoals verlichting. Bij één bedrijf was een auto die goedgekeurd werd - en een steekproef van de RDW kreeg - niet eens aanwezig tijdens 'de keuring'.

Ook bij jou

Een knipperlicht dat nét niet oranje genoeg is of een uitlaat die lek begint te raken, zullen weinig invloed hebben op de verkeersveiligheid, maar kunnen wel reden zijn voor afkeur. Tegelijkertijd zijn ook grotere zaken als een ondeugdelijke ophanging, vastzittende remmen en slechte banden reden voor een afkeur. Sommige keurmeesters zien een kleinigheidje door de vingers. Is dit jou weleens overkomen en is jouw auto weleens onterecht goedgekeurd? Laat het weten in de reacties!

 

Stelling: Liever een strenge APK dan onveilige situaties

Een knipperlicht dat nét niet oranje genoeg is of een uitlaat die lek begint te raken zullen weinig invloed hebben op de verkeersveiligheid, maar banden die ondermaats zijn of remmen die vastzitten en delen van de ophanging die niet goed functioneren kunnen voor levensgevaarlijke situaties zorgen.
Daarom vandaag de stelling: liever een strenge APK dan onveilige situaties

Ja, ik wil geen onveilige auto's op de weg

Nee, ik vind de APK-keuring te streng