Remco Slump
Remco Slump Nieuws 29 jun 2023
Leestijd: 4 minuten

Is deze Ferrari SF90 XX de spirituele opvolger van de F50?

Ferrari deed mysterieus de afgelopen weken. We mochten niet eens weten voor welke auto we naar Maranello afreisden. Wat zouden we gaan zien? De opvolger van de LaFerrari? Nee, al zou je deze Ferrari SF90 XX op een bepaalde manier wel zo kunnen zien. Hij is er extreem genoeg voor.

Om gelijk de logische vraag maar te beantwoorden: waarom heet de Ferrari SF90 XX geen SF90 LM? Immers, Ferrari heeft eerder deze maand voor het eerst in decennia weer de 24 uur van Le Mans gewonnen met de 499P.

Ferrari SF90 XX Stradale is geen racewagen

Het antwoord is simpel. De naam SF90 XX was al veel eerder geregistreerd en Ferrari kon natuurlijk niet weten dat het tijdens de beroemde 24-uursrace zo succesvol zou zijn.

Ferrari SF90 XX Stradale
(Afbeelding: Ferrari)

De letters XX in de naam van deze SF90 beloven veel, want ze verwijzend naar het XX-programma van Ferrari, waaruit de 599 XX, FXX en FXX-K voort zijn gekomen. Dat zijn niet voor wedstrijdgebruik gehomologeerde racewagens, bedoeld voor speciale, door Ferrari georganiseerde trackdays.

Op vakantie met een Ferrari, zo doe je dat! | Sjoerds Weetjes 351

Deze Ferrari SF90 XX is anders. Hij is een straatauto, die zijn focus legt op het circuit, met een verregaand geoptimaliseerd aeropakket voor zo veel mogelijk downforce op hoge snelheid.

Slechts 30 pk sterker dan de reguliere SF90

De aandrijflijn komt grotendeels overeen met die van de standaard SF90. Dat betekent dat de XX een 4,0-liter twinturbo V8 heeft en drie elektromotoren, één bij de versnellingsbak, als startmotor/generator, en twee op de voorwielen.

Ferrari SF90 XX Stradale
(Afbeelding: Ferrari)

Ferrari heeft de koeling van zowel de verbrandingsmotor als de elektromotoren verbeterd en monteerde in de achtcilinder nieuwe zuigers en gepolijste in- en uitlaatkanalen. Het resultaat is 17 pk meer voor de V8 (nu 797 pk) en 13 pk meer voor de elektromotoren (nu 233 pk).

Waarom deze 1.000 pk Ferrari SF90 Spider alle Tesla’s en Lucids overtreft!

Het totaalvermogen komt daarmee uit op 1030 pk. De Ferrari SF90 XX sprint in 2,3 seconden naar 100 km/h en raast al na 6,5 seconden voorbij de 200 km/h. Daarmee is-ie op beide acceleratieproeven 0,2 seconde sneller dan de reguliere SF90.

De gewichtsbesparing valt een beetje tegen

Meestal zijn dit soort circuitvarianten ook een stuk lichter, maar dat valt bij de SF90 tegen. Ferrari schaafde 3,5 kilo van de achtcilinder af en heeft ook in het interieur en op andere plekken gewicht weten te besparen. Toch is de XX maar 10 kilo minder zwaar geworden: 1560 kilo droog voor de coupé.

De Spider legt 100 kilo meer in de schaal, uiteraard door de toevoeging van een metalen klapdak én de nodige verstevigingen om de torsiestijfheid van de open Ferrari op peil te houden.

Ferrari SF90 XX Stradale met meer downforce

Aerodynamische aanpassingen zijn er veel. De onderkant van de XX is volledig dichtgemaakt (de SF90 had daar nog een paar openingen waardoor lucht kon ontsnappen), op de wielkasten zijn louvres geplaatst om de lucht eruit te laten en aan de voorkant is de splitter verlengd.

Ferrari SF90 XX Stradale
(Afbeelding: Ferrari)

De achtervleugel zorgt voor 315 kilo downforce bij 250 km/h (de SF90 zónder grote spoiler komt tot 205 kilo), dus daar moet aan de voorkant iets tegenover staan. Er is geen bagageruimte meer, maar een luchtkanaal dat koude lucht door een koelradiateur leidt en door twee ‘neusgaten’ uitblaast.

Waarom deze uitspraak van Ferrari over elektrische auto’s onbedoeld grappig is

Spirituele opvolger van de Ferrari F40?

Ferrari noemt de XX een soort spirituele opvolger van de roemruchte F40 en F50. Waarom? Omdat deze SF90 de eerste straat-Ferrari sinds 1997 is met een vaste vleugel achterop. De Enzo en LaFerrari hebben kleinere, actieve exemplaren.

Man laat pizzaoven op peperdure Ferrari vallen

Actieve aero-elementen op de achterzijde

Interessant is de zogenoemde shut-off gurney onder de achterspoiler van de Ferrari SF90 XX. Het is een stuk bodywork dat naar beneden kan worden gevouwen om de luchtstroom te verstoren en meer rijwind naar de vleugel te sturen. Dat zorgt voor meer neerwaartse druk bij het remmen.

Ferrari SF90 XX Stradale
(Afbeelding: Ferrari)

Met de shut-off gurney in zijn hoogste stand stroomt de lucht ongestoord over de achterzijde van de XX heen voor een zo lage mogelijke weerstand op het rechte stuk.

Extra elektroboost op het circuit in Qualifying Mode

Daarover gesproken, de SF90 heeft een Qualifying Mode waarin extra boost beschikbaar komt. Er verschijnen dertig gele lijntjes op het dashboard, die voor één korte vermogensboost staan. Op het Fiorano-circuit nabij de Ferrari-fabriek kun je er per ronde zeven gebruiken.

Dat betekent overigens niet dat de 7,9 kWh-batterij na heftige circuitsessie leeg is. Hij wordt bijgeladen als je remt. Houd je je een heel klein beetje in op de baan, dan kun je er zelfs weer een boost of twee bijkrijgen.

Alle exemplaren van de Ferrari SF90 XX al verkocht

Typisch voor dit soort gelimiteerde Ferrari-modellen is dat ze allemaal al verkocht zijn voordat de auto wordt onthuld. Van de Stradale – de coupé –  worden niet meer dan 799 stuks gebouwd. De Spider is zeldzamer, met een oplage van 599. De ‘gewone’ SF90 is niet gelimiteerd.

Zoeter dan zoet: Ferrari Roma gaat dakloos

In Italië heeft de Ferrari SF90 XX Stradale een vanafprijs van 770.000 euro. Voor de Spider moet je in het land minstens 850.000 euro neertellen. Bij ons komen daar ongetwijfeld nog wat belastingen bovendien.

Ferrari SF90 XX Stradale
(Afbeelding: Ferrari)

Hoe goed zijn dit soort limited editions voor Ferrari? Reken maar uit: 799 keer 770.000 euro en 599 keer 850.000 euro. Ferrari verdient met deze SF90 ruim 1,1 miljard euro. En reken er maar op dat de marges op de auto’s hoog zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.