Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma Nieuws 7 mrt 2022

Is de 296 GTB wel een echte Ferrari? Review

De nieuwste sportauto uit Maranello roept nogal wat vraagtekens op. Sommigen noemden de 296 GTB de nieuwe Dino en anderen vrezen dat hij door zijn stekker-hybride-aandrijflijn met V6-motor mogelijk niet meer presteert zoals je van een Ferrari mag verwachten.

Twijfel smelt

Toch smelt die twijfel sneller als een gelato in de zomerzon, als je hoort dat de 296 GTB maar liefst 830 pk systeemvermogen heeft en 740 Nm aan maximum koppel levert. En ook de prestaties zijn op Ferrari-niveau met een topsnelheid van meer dan 330 km/h en een 0-100 km/h-tijd van 2,9 seconden. Maar, zo weten we van andere, weliswaar minder extreme hybride-aandrijflijnen dat hoge cijferscores geen garantie zijn voor veel emotie.

Ferrari 296 GTB Asetto Fiorano
Deze 296 GTB in Grigio Scuro (grijs) met Giallo Modena gele accenten heeft het Asetto Fiorano pakket.

Opzwepend motorgeluid

De grootste uitdaging bij zo’n gecompliceerde aandrijflijn die uit zoveel componenten bestaat, is de programmering daarvan. Computers moeten alle techniek goed regisseren en laten samenwerken zodat reacties natuurlijk, snel en goed gedoseerd aanvoelen. Eigenlijk wil je in zo’n echte sportauto als de  296 GTB niets van schakelmomenten tussen elektropower en benzinemotor merken. En bij een Ferrari wil je ook nog een opzwepend motorgeluid horen.

rear 296 GTB

Hart

Eerst even wat techniek, want dat is hart van elke Ferrari. Bij deze 296 GTB heb je geen V8-motor meer zoals we al decennialang gewend bij de middenmotorsportwagens van Ferrari. Wel een V6 die versterking krijgt van een elektromotor tussen de benzinemotor en de achttraps automaat. Deze Ferrari is bovendien achterwielaangedreven en geen vierwielaandrijver, wat je na de plug-in hybridesportwagen SF90 Stradale zou kunnen verwachten. Bijzonder is dat de IHI-turbo’s tussen beide cilinderrijen zijn geplaatst. Dat kan omdat de blokhoek liefst 120 graden groot is, en niet 90 graden zoals bij de V8-blokken. Voordeel van die centrale plaatsing van de drukvullers is dat ze dicht op de verbrandingsruimten zitten. Dat verkort de reactietijd aanzienlijk en verbetert de gasrespons.

cockpit 296 GTB

Sexy en sportief

Een ander element dat een Ferrari een echte maakt, is zijn design. Dat moet sexy, sportief en uitdagend zijn. En dat is gelukt bij de 296 GTB die een smakelijke cocktail van retro-elementen van de 250 LM uit 1963 is en modernere types als de Roma. De eerste inspireerden de designers om die prachtige heupen en die luchtinlaten te modelleren, de neus heeft dat scherpe van de Roma. Een Dino is het niet want dat was vroeger een goedkoper submerk van Ferrari. Dat is deze 296 GTB niet. Nee, hij moet eigenlijk de F8 Tributo opvolgen al geeft Ferrari dan nog niet volmondig toe. Ferrari doet wat Fiat doet met de 500, gefaseerd afscheid nemen en de markt nog de keuze bieden uit een V6 PHEV of toch de vertrouwde V8. Dat ook Ferrari-klanten openstaan voor elektrificering weten we na het succes van de 1000 pk sterke SF90 Stradale.

296 GTB profiel

Rijden

We reden de 296 GTB zowel op het circuit als op de openbare weg in Spanje. En raakten niet teleurgesteld. Wil je weten hoe hij het achter stuur voelt? Kijk dan de video of koop Autovisie magazine of neem een abonnement.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.