Hyundai stopt met brandstofmotoren voor N-label, dit blijft er over
![Hyundai I30 N, brandstofmotor](https://img.autovisie.nl/images/k3d0qsNLLGAgfv-t0aM1M60tGm0=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F07%2FAll-New-Hyundai-i30-N-5.jpg)
Hyundai stopt met het leveren van sportieve N-modellen voorzien van brandstofmotor in Europa. Enkel N-modellen met een stekker worden op ons continent na de eerste helft van dit jaar nog geleverd.
Voor Nederland betekent dit vrij weinig. De N-modellen met verbrandingsmotor zijn hier nu ook al niet te bestellen. Echter, in België staan nog wel de Hyundai i20 en i30 N op de prijslijst.
Hyundai N zonder brandstofmotoren
De Koreaanse fabrikant laat aan Motor1 Duitsland weten het stopt met de N-modellen met brandstofmotor in Europa. Het label wordt niet opgedoekt maar zal blijven bestaan voor elektrische auto’s.
Hyundai Ioniq 5 N
De eerste N van Hyundai zonder brandstofmotor wordt de Ioniq 5 N. De elektrische auto heeft twee elektromotoren die samen goed zijn voor 650 pk aan piekvermogen en 609 pk continu. Het koppel bedraagt 740 Nm. De hatchback sprint in 3,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en heeft een topsnelheid van 260 kilometer per uur.
![Hyundai Ioniq 5 N, prijs, prijzen, nederland, nieuwe auto 2024](https://img.autovisie.nl/images/Cx1tdNE9c_xg9qWJkiKFyTpz2wU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2F01_IONIQ-5-N.jpg)
Kan je de rechtervoet bedwingen, dan is een actieradius van 448 kilometer mogelijk. De EV heeft een accupakket met een nettocapaciteit van 80 kWh. Mede door het flinke accupakket weegt de Hyundai 2310 kilogram. Hierdoor zal het geen lichtvoetige hot hatch worden als bijvoorbeeld de i30 N.
Toch moet hij voor veel rijplezier zorgen. Mede door een drift-modes, nagemaakte schakelmomenten, een elektronisch sperdifferentieel en meer torsiestijfheid dan de normale Ioniq 5. Of de elektrische auto ook echt zo leuk is als de Koreanen beloven, moet nog blijken. Wil je op de hoogte blijven van een toekomstige test met de EV, abonneer je dan op de Autovisie Nieuwsbrief.
De prijs
Het prijskaartje van de Hyundai Ioniq 5 N bedraagt net geen 74.000 euro. Wil je alles weten over het model? Lees dan hier de Duik in de prijslijst.
i30 N
Hoewel het N-label van Hyundai door moet zonder brandstofmotoren, is de i30 nog wel als occasion te koop. In onderstaande video vergelijkt Autovisie-redacteur Peter Hilhorst dat model met de Ford Focus ST. Welke is het best?
Apple Car gaat toch niet door, deze tech-merken lukt het wel
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?