Hyundai's N-afdeling heeft ambitieuze plannen. Niet alleen wordt volgend jaar de eerste hot hatch van het merk, de I30N, gepresenteerd, erna volgt waarschijnlijk een nog hetere variant. Die auto moet het op kunnen nemen tegen de Ford Focus RS.

Hyundai i30 Autovisie.nlHyundai i30 Autovisie.nl


Focus RS

"Het is afhankelijk van hoe we gaan groeien, of zo'n model er gaat komen", vertelt Albert Biermann, ontwikkelingsbaas van Hyundai N, aan het Britse AutoCar. "Ik wil het idee zeker niet uitsluiten." In een eerder interview met Autovisie gaf Biermann al aan dat er twee varianten van de hete i30 zullen komen, de i30N en de i30N Performance. Net als meer hot hatches moet de Performance-variant de betere auto voor trackdays worden. Reken op betere remmen, een aangepast onderstel en een sperdifferentieel.

Biermann

Om direct met een auto als de Focus RS te komen, is volgens Biermann niet handig. De ontwikkelingsbaas denkt dat klanten eerst moeten wennen aan het idee dat er überhaupt een sportlabel binnen Hyundai is. Ervaring met sportieve auto's ontwikkelen heeft hij overigens volop, want hiervoor was Biermann verantwoordelijk voor BMW's M-afdeling.

2,0 liter

De Hyundai i30N krijgt een nieuw ontwikkelde 2,0 liter viercilinder turbomotor. Het vermogen wordt geschat op ongeveer 260 pk, maar het blok kan veel meer vermogen aan. Bij meer vermogen wordt vierwielaandrijving wel noodzakelijk volgens Biermann. Nu is het alleen afwachten hoe de Hyundai i30N wordt ontvangen door klanten, want dan wordt de ontwikkeling pas écht overwogen.