Hoe Hyundai miljarden investeert in toekomstige elektrische auto’s
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F7a4ef7f6-2020-hyundai-ioniq-electric-16.jpg)
Nadat Hyundai Motor bekendmaakte een Amerikaanse fabriek voor puur elektrische modellen neer te zetten, gaat het concern nu ook in Zuid-Korea een fonkelnieuwe productiefaciliteit voor elektro-auto’s neerzetten. De fabrikant kiest er niet voor om bestaande locaties om te bouwen.
Het is de eerste keer in drie decennia dat Hyundai Motor een fabriek in Zuid-Korea gaat bouwen. En dan is de fabriek special ingericht voor de bouw van elektrisch aangedreven auto’s. In 2025 moet de faciliteit operationeel zijn, zo geeft het concern aan. Hoe groot de fabriek wordt en hoeveel auto’s er op jaarbasis van de band komen rollen, geeft het autobedrijf niet op. Eerder liet de onderneming weten dat het tot en met 2025 bijna 50 miljard euro in zijn Zuid-Koreaanse activiteiten steekt.
Elektrische auto’s en accupakketten
Op nagenoeg hetzelfde moment kondigde Hyundai aan een bedrag van 5,5 miljard euro in een nieuwe Amerikaanse productiefaciliteit te steken. Die Amerikaanse fabriek gaat ook louter elektrische modellen bouwen.
Hij komt in Georgia te staan, waar ook accupakketten zullen worden vervaardigd. De start van de bouw heeft in begin 2023 plaats en de eerste auto zal twee jaar later van de band komen. Welk Hyundai-model dat wordt, is niet bekend. De Koreanen plannen een waar productoffensief elektromodellen, nu de wereld langzaam maar zeker overschakelt van auto’s met een verbrandingsmotor op elektro-auto’s.
Tot de komst van de Ioniq 5 ontwikkelde Hyundai Motor alleen platforms die voor meerdere aandrijflijnen geschikt zijn. Zo zijn de Ioniq, Kona en Soul er met zowel benzine- as elektromotoren. Ter verduidelijking, in Nederland biedt Hyundai de Soul alleen met elektrische aandrijving. Nu de Ioniq 5 vol in productie is, komt de volgende elektro-auto. Het concern heeft de 6 reeds aangekondigd. Naast de 5 en 6 komen nog grotere en kleinere elektromodellen. Om voorbereid op de toekomst te zijn, zijn de namen Ioniq 1 tot en met Ioniq 9 vastgelegd.
Hyundai wil 3,23 miljoen EV’s in 2030 produceren
De fabriek krijgt in eerste instantie een jaarcapaciteit van 300.000 auto’s. Het is een bijdrage om de totale jaarproductie van de Group op recordhoogte te brengen. De autobouwer heeft zich ten doel gesteld om in 2030 zo’n 3,23 miljoen auto’s te verkopen, een doel dat al meerdere malen is verhoogd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Kia en Hyundai slachtoffer van criminele TikTok-trend
-
Deze occasion wil je: zwaaien naar GTI’s in de Hyundai i30 N
-
Hyundai en Rolls-Royce komen in 2025 met vliegende auto!
-
Hyundai introduceert twee brute concept cars
-
Definitieve specificaties Hyundai Ioniq 6: beter dan Mercedes-Benz EQE?
-
Hyundai teaset opvallend model, is dit de nieuwe coupé?
-
Eindelijk weer een gestroomlijnde EV: Hyundai deelt eerste schets Ioniq 6
-
Voor Nederlanders onbekende occasion: Hyundai Kona N met 280 pk
-
Porsche 911 GT3 RS ontwikkeld als racewagen met kenteken
-
Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid niet zonder reden op geboortegrond
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Honda Civic
-
Lamborghini deponeert naam Revuelto