Er zijn meer auto’s waarin je achterwerk slechts centimeters boven het asfalt hangt – we noemen een Caterham, een Radical of een Donkervoort – maar in de Honda Project 2&4 ben je je daar constant van bewust.

HONDA PROJECT 2&4 POWERED BY RC213V TO DEBUT AT FRANKFURT: A COM


Honda ontwierp voor het studiemodel namelijk een ‘zwevende stoel’, die aan de linkerkant van de Project 2&4 hangt. Volgens het Japanse merk moet deze de bestuurder zo veel mogelijk betrekken bij het rijden en hem of haar het gevoel geven op een motorfiets te zitten.

Want met de Project 2&4 heeft Honda geprobeerd een auto met een motor combineren. Voor de aandrijving zorgt een 215 pk sterke 1,0 liter V4 die pas bij 15.000 toeren (!) in de begrenzer schiet. De krachtbron komt uit Honda’s RC213V MotoGP-racemotor.

"De Project 2&4 is het resultaat van een wereldwijde ontwerpwedstrijd"

Het blok drijft de achterwielen aan via een zestraps automaat met dubbele koppeling. Wat de prestaties van de Project 2&4 zijn, heeft Honda nog niet bekendgemaakt, maar als je bedenkt dat zijn 215 pk slechts 405 kg op gang hoeven te brengen, weet je dat die spectaculair zullen zijn.

De Project 2&4 – die wordt onthuld op de IAA in Frankfurt – is het resultaat van een wereldwijde ontwerpwedstrijd tussen Honda’s designstudio’s. De winnaars keken voor inspiratie naar de RA272 Formule 1-auto uit 1965, die in dat jaar als eerste Japanse racer een Grand Prix-overwinning pakte.

HONDA PROJECT 2&4 POWERED BY RC213V TO DEBUT AT FRANKFURT: A COM
HONDA PROJECT 2&4 POWERED BY RC213V TO DEBUT AT FRANKFURT: A COM