Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 5 aug 2020
Leestijd: 4 minuten

Alles over de waanzinnige opvolger van de McLaren F1: de Gordon Murray T.50

Gordon Murray klinkt misschien wel bekend. Mocht je het even niet meer weten: hij is de ontwerper van de legendarische McLaren F1. Hij is al een tijdje bezig met een nieuw project dat vandaag officieel werd gepresenteerd: de Gordon Murray T.50.

Sommige zaken kun je beter niet aan anderen overlaten omdat je het zelf als beste kunt. Zo dacht Gordon Murray over het ontwerpen van een opvolger van de McLaren F1. De legendarische driezits hypercar veranderde in de jaren ’90 de autowereld, en heeft in de ogen van Murray zelf nog geen waardige opvolger gekregen. De ontwerper is daarom zelf aan de slag gegaan, en heeft zijn creatie nu voor het eerst in vol ornaat gepresenteerd.

Gordon Murray T.50 is ook een driezitter

Dat de T.50 – ondanks het ontbreken van een McLaren-logo – de directe opvolger is van de F1, is heel erg duidelijk. Ten eerste omdat het net als de F1 een driezitter is, met een centrale bestuurdersstoel en twee iets verder naar achter geplaatste stoelen voor passagiers. Verder heeft de T.50 ook de iconische vleugeldeuren (waarvoor Murray in de jaren ’90 overigens afkeek bij Toyota), een V12 en een heel laag wagengewicht.

Gorden Murray T.50

Maar ook het koetswerk van de auto doet sterk denken aan de legendarische McLaren. Kijk bijvoorbeeld naar de bolle en vriendelijke lichtunits, die we ook van de F1 kennen. En waar de meeste hypercars van vandaag de dag een agressief en complex lijnenspel hebben, is alles aan de T.50 functioneel. De spitse maar tegelijkertijd ronde neus, voor optimale aerodynamica. De T.50 heeft geen extreme vleugel, complexe achterlichten of gapende luchtopeningen, maar heeft een organisch en clean lijnenspel.

Ventilator

Op één onderdeel na: de enorme ventilator op de achterzijde. Die ventilator, met een diameter van 40 centimeter, heeft verschillende functies. Zo kan-ie bijvoorbeeld zorgen voor zoveel mogelijk downforce op lage snelheden. Die stand heet High Downforce. Maar hij kan in standje Vmax zorgen voor juist zo min mogelijk downforce, om de topsnelheid te behalen. De stand daartussenin is Streamline, en geeft optimale prestaties in een rechte lijn. De laatste modus is Test Mode, daarmee kunnen de functies van de auto gecheckt worden zonder dat hij daarvoor van zijn plek hoeft te komen. Daarnaast helpt de ventilator met het koelen van de auto, maakt-ie het geheel efficiënter en en verlaagt hij de luchtweerstand.

De krachtbron van de Gordon Murray T.50 is een 3,9-liter V12 van Cosworth, die in nauwe samenwerking met Murray en zijn team is ontwikkeld. De motor levert in normale stand 659 pk en 467 Nm en kan op maximaal 12.100 toeren per minuut draaien! In de eerder genoemde Vmax-stand levert de krachtbron nog eens 50 pk extra. Tegelijkertijd is de motor  heel compact en is met een gewicht van 178 kg de lichtste twaalfcilinder ooit. Fraai is ook de manier waarop je ‘m in de auto kunt zien: de motorkap bestaat uit twee delen die als vleugeldeuren openen.

Gorden Murray T.50
De standaard glazen panelen geven de passagiers een ruimtelijker gevoel dan in de McLaren F1. Maar omdat ze extra gewicht toevoegen, kun je zonder extra kosten een koolstofvezel dak laten monteren.

Handgeschakelde zesbak

Waar we tegenwoordig bijna alleen nog maar automatische transmissies in hypercars zien, krijgt de T.50 (net als de McLaren F1) een handgeschakelde zesbak die al het vermogen naar de achterwielen stuurt. En 659 pk mag voor hedendaagse standaarden dan niet als een hoop klinken, maar de T.50 weegt maar 957 kg! Al met al maakt dat van de Gordon Murray T.50 een waanzinnige en nu al legendarische combinatie.

Gordon Murray T.50
Zelfs de middentunnel doet direct terugdenken aan die van de McLaren F1.

Overigens is de T.50 niet alleen gebouwd om krankzinnig hard door bochten te gaan. Dagelijkse bruikbaarheid was voor Murray heel belangrijk. Zo zijn er meerdere opbergvakken tussen de achterstoelen en in weerszijden van het dashboard, waardoor er binnenin zo’n 30 liter opslagruimte is. Door ruimte in de neus is er in totaal 288 liter te vervoeren. In de GT Mode is er bovendien ‘maar’ 600 pk beschikbaar en grijpt de toerenbegrenzer bij 9500 toeren in, om zo goed mogelijk te kunnen cruisen.

De Cosworth V12 is met een gewicht van 178 kg de lichtste twaalfcilinder ooit.

Prijs Gordon Murray T.50

Gordon Murray bouwt samen met zijn team slechts 100 exemplaren van de T.50, die volledig met de hand vervaardigd worden. De geweldige creatie kost minstens €2,6 miljoen, en voor dat geld kun je de complete auto samen met Murray zelf personaliseren. De fabrikant begint volgend jaar met het bouwen van pre-productiemodellen, waarna de T.50 in 2022 definitief op de weg verschijnt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.