Geen V12 meer voor de Mercedes-AMG SL
![Mercedes-AMG SL](https://img.autovisie.nl/images/zmL4NMu6ohO-vZ_wRfJ1HkR6NTk=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F21C0104_002.jpg)
Nu Mercedes-AMG de verantwoording over de ontwikkeling van de fonkelnieuwe SL heeft en de open 2+2 ook onder eigen label positioneert, is de komst van een ‘600’ uitgesloten. Maar er komt ook geen SL 65!
Dat schrijft Auto Motor und Sport. Volgens het Duitse magazine komt de roadster er louter als AMG-uitvoering, maar als 43, 53, 63 en 73. De 73 is het topmodel. Anders dan in het verleden staat die aanduiding niet garant voor een V12-motor, maar beschikt de uitvoering over een V8-motor. Niet zomaar een achtpitter, een geëlektrificeerde. Mercedes werkt al jaren aan de krachtcentrale. De aandrijflijn werd alweer enkele jaren geleden op de Autosalon van Genève voorgesteld in het studiemodel van de GT 4-door Coupé. De 4,0-liter V8-motor is gekoppeld aan een elektromotor en accupakket. De batterij laat zich door de benzinemotor laden, of je steekt een stekker in het stopcontact om met een volle accu te vertrekken. De trekkracht wordt middels vierwielaandrijving op de weg overgebracht.
400 tot 800+ pk
Naast de dik 800 pk sterke SL 73 gaat Mercedes-AMG de roadster aanbieden als 43, 53 en 63. In het instapmodel lepelt AMG een zescilinder. De 3.0-lijnmotor zou volgens het Duitse magazine zo’n 400 pk sterk worden. Het blok levert in de 53 zo’n 435 pk. Vanaf de 63 hangt Mercedes-AMG de 4.0 V8 voorin. Waar de 73 een plug-in hybride wordt, is de 63 een mild hybrid. De 4.0 bi-turbo zonder stekkersysteem levert ongeveer 640 pk.
![Mercedes-AMG SL](https://img.autovisie.nl/images/9Jl3V9KpEIIZhvV7mnJ_49kwCtk=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F21C0104_005.jpg)
Geregistreerde namen
Mercedes-Benz registreerde de SL 73-naam een jaar later dan het de aanduidingen SL 43 en SL 53 voor de open 2+2 vastlegde. Toen claimde Mercedes ook de naam SL 55 opnieuw en werden SL 450 en SL 580 als nieuwe namen vastgelegd. Naar verluidt zijn die benamingen niet bestemd voor het productiemodel.
Terug naar de softtop
Mercedes-AMG maakt van de SL weer een traditionele roadster. Hij krijgt net als de eerste edities een softtop in plaats van een inklapbare hardtop zoals we die op de laatste twee generaties zagen. Ook de beschikbaarheid van zitplaatsen achterin keert terug. De SL is nog altijd geen volwaardige vierzitter. Achterin is plaats voor slechts kleine personen.
![Mercedes-AMG SL](https://img.autovisie.nl/images/sYG9E84BNN-B8NTuhgzuzQ_4b_o=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FMercedes-SL-Gorden-Wagener.png)
SL onthulling
De nieuweling staat op een aangepast platform, dat binnen Mercedes-Benz te boek staat als Modular Sports Architecture. Het is dezelfde basis als van de GT, waarvan de volgende editie volgend jaar komt. De SL wordt nog dit voorjaar voorgesteld.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?