Nu volgen we de verrichtingen van Max Verstappen en zijn collega-Formule 1-coureurs nog vooral op televisie. Maar wat als je straks zélf in de paddock kunt rondkijken tijdens elk raceweekend - met dank aan virtual reality?

De Formule 1 staat niet bekend als de meest progressieve sport op het gebied van nieuwe media. Zo heeft de internationale eredivisie van de autosport nog moeite om platformen als  Twitter en Facebook te omarmen. Dat heeft vooral te maken met de verkoop van videobeeldrechten aan partijen als Ziggo en Sky, waarmee de promotor van de sport en ook de teams nog veel geld verdienen.

Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen walks as he pushes away a camera during the third practice session at the Monaco street circuit, on May 28, 2016 in Monaco, one day ahead of the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / PASCAL GUYOT auto auto-prix Horizontal CAR RACING F1 ORG XMIT: PG298Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen walks as he pushes away a camera during the third practice session at the Monaco street circuit, on May 28, 2016 in Monaco, one day ahead of the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / PASCAL GUYOT auto auto-prix Horizontal CAR RACING F1 ORG XMIT: PG298


Formule 1 in virtual reality

Toch moet dat hele model veranderen, want de kijkcijfers lopen al een aantal jaar terug. Er moet vernieuwd worden, weten ook de bazen van de Formule 1. Daarom is een recente uitspraak van F1-bestuurslid Martin Sorrell ook zo opvallend: "We moeten virtual reality omarmen!"

Autosport leent zich bij uitstek goed voor 'VR' - kijk maar naar de manier waarop racegames het nieuwste mediafenomeen al omarmen. "Het zou geweldig zijn als je zo zélf kunt rijden met F1-auto's", stelt Sorrell, die tevens aan het hoofd staat van een groot marketingbedrijf. "De technologie is er al en wordt de komende jaren nog veel beter. Denk aan de mogelijkheden!"

F1-2-1024x576F1-2-1024x576


360-gradenvideo

Hoewel we graag meedromen over hoe je Formule 1 nog beter kunt beleven in de huiskamer, staat virtual reality eigenlijk nog in de kinderschoenen. Toch worden de eerste VR-stapjes in de F1-wereld al gezet: tijdens de tests afgelopen voorjaar nam Williams al 360-gradenvideo's op die je op Facebook kunt bekijken.

Daarnaast is er zelfs een heuse wedstrijd uitgeschreven die alle Formule 1-fans uitdaagt om t0ffe virtual reality-concepten te pitchen. De hoofdprijs? 50.000 dollar en een trip naar de GP van de Verenigde Staten. Dus mocht je zomaar nog een goed idee hebben...