Ford negeert importeurs voor volgende elektro-auto
![](https://img.autovisie.nl/images/FhebOb03ffdp7vxfUbMamgVPal0=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FFORD_2020_PUMA_ST_16.jpg)
De marktintroductie van de Ford Mustang Mach-e is aanstaande. Ondanks dat de Amerikaanse technici momenteel de laatste puntjes op de i zetten, wordt in de kraamkamers van Ford al gewerkt aan het volgende type, een Focus-achtige elektromodel.
Ford laat nog niets los over de nieuweling. Bekend is echter dat de auto de technische basis met Volkswagen deelt. Voor het model heeft Ford namelijk aangeklopt bij Volkswagen, dat na flink onderhandelen over meerdere vormen van samenwerken zijn MEB-architectuur aan Ford beschikbaar stelt. Het MEB-platform is Volkswagen lay-out voor alle toekomstige elektromodellen, waarvan de ID.3 de eerste is. Ook zustermerken Seat (El-Born), Skoda (Enyaq) en Audi (Q4) gebruiken de technische basis.
Europese ontwikkeling
Ford lift mee op het elektroplatform. Waar Volkswagen en zijn zustermerken kiezen voor producten in meerdere segmenten, ontwikkelt Ford louter een model voor het C-segment. Het is de klasse waarin de fabrikant momenteel met de Focus actief is. De complete ontwikkeling is in handen van Ford Europe. De Amerikaanse autobouwer mag het elektromodel namelijk niet elders in de wereld verkopen. Volkswagen heeft daarvoor geen toestemming gegeven.
Voor 2022 gepland
De nieuwe elektro-auto van het Ford-concern staat gepland voor 2022. Tegen die tijd is de Mustang Mach-e al een dik jaar leverbaar en is in de Verenigde Staten al het volgende elektromodel voorgesteld, de elektrisch aangedreven F150 die niet voor Europa op de rol staat. Hoe de Europese elektro-hatch gaat heten, is nog niet bekend. Na de Mustang en F150 verwacht je wellicht een verwijzing naar een bestaand en eveneens iconisch (Europees) model.
Problemen voorkomen
Ford Nederland laat desgevraagd weten dat aan de Europese importeurs niets is gevraagd over de naamgeving van het model. Volgens de importeur gaat dat ook niet gebeuren. De keuze ligt bij het hoofdkantoor zelf, zegt het importbedrijf. Het is juist niet vreemd dat fabrikanten de importeur betrekken bij de keuze van een roepnaam voor een nieuw model. Dat om problemen met het naamplaatje te voorkomen.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?