Autovisie
Autovisie Nieuws 13 okt 2020

Wat zegt u? Ford Mustang Mach 1 of e?

Ford gaat zijn verkooporganisatie op de proef stellen, want met een kleine verspreking kan er een totaal andere auto op de dag van de aflevering onder de autopyjama staan. Waarom? Omdat de Amerikaanse autobouwer met een nieuwe variant van de Mustang komt. Die uitvoering heet Mustang Mach 1 en dat kan naast de Mustang Mach e die ze al leveren voor verrassende situaties zorgen.

De Mustang Mach 1 is een sportcoupé met een joekel van een V8-motor onder de kap. Uit het 5,0 liter slagvolume perst de autobouwer meer dan 480 pk. En spreek je dat vermogen aan, dan vloeien er de nodige liters brandstof door de toevoerleidingen heen. De Mustang Mach e is het tegenovergestelde en een Mustang van een totaal ander kaliber. Dat is geen sportcoupé, maar een vijfdeurs crossover. Hij biedt plaats aan vijf personen in plaats van vier. Daarnaast heeft de Mach e geen 5.0 V8-motor onder de kap, laat staan een verbrandingsmotor. Nee, de Mach e is volledig elektrisch. Hij beschikt over een elektromotor op de achteras en optioneel op beide assen.

Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1

Mach werd Mustang Mach e

Ford koos voor de naam Mach 1 niet naar aanleiding van de lancering van de Mach e. De naamgeving Mach 1 bestaat al langer, sinds 1969 om precies te zijn. De Mach-aanduiding was voor Ford juist de aanleiding om Fords eerste als puur elektromodel ontwikkelde auto zo te noemen. Al in een vroeg stadium kondigde Ford de komst van de elektrische auto aan en sprak direct van Mach. Echter, negen maanden voordat het productiemodel aan de wereld werd getoond, besloot de autobouwer om het model Mustang Mach e te noemen. De naam Ford komt nergens op de carrosserie terug.

Sinds 1968

Ford geeft de Mustang Mach 1-stamboom dus een vervolg, al was het nooit een vanzelfsprekendheid dat er van de Mustang een Mach 1 werd uitgebracht. In 1968 verscheen de aanduiding voor het eerst op een Mustang. Liefst tien jaar waren Mustang en Mach 1 vervolgens aan elkaar verbonden. Daarna werd het stil. Pas in 2003 keerde de naam terug, al was dat voor zeer korte duur. In het jaar erna nam Ford alweer afscheid van de aanduiding. In 2021 keert Mach 1 officieel terug. Ford introduceert de Mustang Mach 1 dit maal ook in Europa.

Ford Mustang Mach 1

Gelimiteerde uitvoering

De Mustang Mach 1 is gebaseerd op de Coupé, waarbij hij de aandrijflijn van de Bullitt krijgt. Daarnaast krijgen de carrosserie en de techniek elementen van de GT350, een niet officieel in Europa verkrijgbare versie. Het onderstel bestaat uit het MagneRide met de Europese set-up, die ondanks dat het op de thuismarkt een optie is, daar heel populair is. Wat positionering betreft, is de Mustang Mach 1 een stuk sportiever en potenter aangekleed dan de GT met eveneens een V8-motor aan boord en de specifiek voor Amerika ontwikkelde GT500 Shelby. De Mach 1 betreft net als de Bullitt een limited edition. Of de versie net als de Bullitt gelimiteerd is op basis van productietijd of vooraf een vast productie-aantal krijgt, is nog niet bekend.