De meest extreme Ford Mustang die je nu fabriek-af kunt krijgen, is de Shelby GT350(R) met ruim 500 pk. Maar het kan nog een stuk ruiger: het Amerikaanse merk is druk bezig met de Shelby GT500.

Ford Shelby GT500Ford Shelby GT500


Shelby GT500

Die auto heeft nogal wat concurrentie om tegen op te boksen. Wat te denken van Dodge's Challenger en Charger SRT Hellcat, die beschikken over een 717 pk-sterke 6,2 liter V8 HEMI met supercharger? Ter vergelijking: de op de vorige generatie Mustang gebaseerde GT500 beschikte over 'slechts' 662 pk.

Shelby® GT350R Mustang at Grattan RacewayShelby® GT350R Mustang at Grattan Raceway


V8

Natuurlijk zou Ford het vermogen van de nieuwe GT500 tot ver boven de 700 pk willen laten stijgen. Hoe? Een V8 met supercharger ligt ook hier voor de hand, maar dat geldt net zo voor een nieuwe V8 met twee turbo's - die zou immers goed passen bij de EcoBoost-technologie waar Ford tegenwoordig mee koketteert. En is naar verluidt al in ontwikkeling.

BEKIJK OOK DE VIDEO: SHELBY GT350 EN GT350R IN ACTIE

Een andere, eerder genoemde optie is de montage van de V6-EcoBoost-motor die ook in de huidige Ford GT ligt. Dat zou wel een radicaal verschil zijn na de gekielde V8'en die de laatste jaren in Shelby Mustangs hebben gelegen, maar ook een hoop gewicht besparen. Anderzijds: bij de GT350 werd al het nodige gewicht bespaard door onder meer gebruik te maken van koolstofvezel wielen en aluminium spatborden.

Dragstrip

Onlangs werd een tweetal gecamoufleerde Shelby's al gespot nabij een dragstrip, waar de auto's naar verluidt in 10,98 seconden de stilstaande sprint over een kwart mijl wisten af te leggen. Dat is onder de magische grens van 11 seconden, maar nog net niet zo snel als de 10,85 seconden die het Amerikaanse Car & Driver wist te klokken met de Dodge Challenger SRT Hellcat.