Autovisie
Autovisie Nieuws 22 okt 2020

Fiat 500 3+1 heeft een deurtje extra!

Niet één, maar twee portieren in de rechterflank. Dat is karakteristiek voor de Fiat 500 3+1, zoals die vandaag door de Italiaanse autobouwer is gepresenteerd. Ondanks de aanwezigheid van het extra portier kent de hatchback dezelfde maatvoering als de driedeurs hatchback.

De 3+1 komt naast de driedeurs 500 en 500C in het leveringsprogramma, zij het in de carrosserievorm zoals die eerder dit jaar in de elektrisch aangedreven versie is geïntroduceerd. Het is de nieuwe carrosserie, die direct te herkennen is aan de opvallend gestileerde lichtunits en de iets grotere koets.

Mini Clubman-idee

De designafdeling heeft voor de nieuwe body feitelijk ‘een Clubmannetje’ gedaan. Mini deed het eerder namelijk ook. Het Britse merk kwam naast de hatchback met een tot Clubman-gedoopte versie. Dat model beschikte in zijn eerste generatie over een extra deur in de rechterflank. Het portier opende in tegengestelde richting van het voorste portier. Fiat doet nu precies hetzelfde, er is echter een maar. Waar Mini ervoor koos om de auto langer te maken en de daklijn te wijzigingen, daar kiest de ontwerpafdeling van Fiat voor extact dezelfde carrosserie als de tweedeurs variant. De fabrikant geeft aan dat er geen centimeter extra wagenlengte aan toe is gevoegd.

Deur aan trottoirkant

De extra deur aan de trottoirkant (voor het Europese vasteland) aangebrachte flank heeft direct verbinding met het voorportier. Om de extra deur te openen dien je, net als op de eerste Mini Clubman, eerste de voorste deur van de 500 te openen. Vervolgens kan het achterportier worden ontgrendeld en opengezwaaid. Het is een veiligheidsverhaal, zodat de achterpassagier hem tijdens het rijden niet onbedoeld kan openen. De aanwezigheid van de deur zorgt voor een eenvoudige instap naar de tweede zitrij. De voorste passagier hoeft niet eerst uit te stappen en zijn rugleuning naar voren te klappen om de derde en/of vierde persoon toegang tot de auto te verschaffen of uit te laten stappen.

Kek retro-ontwerp

Fiat geeft aan dat de ontwikkeling van de extra, de derde carrosserievariant ontstond op basis van klantonderzoeken. De autobouwer had al voor bezitters van de 500 de grotere gezins-500L en later de 500X bedacht, maar die modellen zijn fors groter dan de 500, waarmee ze technisch helemaal niets van doen hebben. De 500 3+1 biedt onveranderd het kekke retro-ontwerp, maar nu met meer functionaliteit. De naar achteren scharnierende achterdeur is zelfs een verwijzing naar de aloude 500 – het rugzakje – dat de scharnierpunten van de deuren aan de achterzijde had. De constructie maakt de 3+1 wel 30 kg zwaarder dan de reguliere elektro-500.

Puur elektrisch

Fiat levert de 500 3+1 alleen met een elektrische aandrijflijn. Er komen twee motorversies, waarbij de ene een opgegeven actieradius kent van 180 km, en de andere een bereik heeft van 320 km. Voor de aankleding van de auto brengt Fiat meerdere uitvoeringen.

New Fiat 500E

Meerprijs voor extra deur

De levering van de elektrische 500 – de bestaande benzinemotoren blijven in de oude koetswerkvorm leverbaar – start binnenkort. De 3+1 kan direct worden besteld. De meerprijs bedraagt €2000,- ten opzichte van een gelijk aangeklede hatchback. Aangezien het basisniveau voor de 500 3+1 de Passion is, bedraagt de vanafprijs €30.600,-. De voordeligste 500 is er vanaf € 24.900,- maar dat is een aan de hatchback voorbehouden basistrim.

Prijzen Fiat 500e

500e Action: €24.900,-

500e Passion: €28.600,-

500e Icon: €30.600,-

500e La Prima: €35.900,-

Prijzen Fiat 500e 3+1

500e 3+1 Passion: €30.600,-

500e 3+1 Icon: €32.600,-

500e 3+1 La Prima: €37.900,-

Prijzen Fiat 500e Cabrio

500e Cabrio Passion: €31.600,-

500e Cabrio Icon: €33.600,-

500e Cabrio La Prima: €38.900,-