Trots uit Turijn, de nieuwe Fiat 500 e
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FALT3131.jpg)
Trots uit Turijn, de nieuwe Fiat 500 e
De nieuwe volbloed Italiaan van Fiat is voorlopig alleen als elektrische versie leverbaar, naast het huidige model dat nog in de benzinebehoefte moet voorzien. Deze 500 e is niet zoals zijn benzinebroertje gebouwd in Polen, maar heeft in Turijn het levenslicht gezien.
De eerste testrit beperkte zich tot een paar uur sturen in Turijn en haar buitenwijken.
De actieradius bij stadsgebruik kan toenemen tot 458 km. Wie te veel verspeelt met genieten kan zich door elektronische Sherpa-hulp laten bijstaan, want die past airco-gebruik, maximumsnelheid en meer aan om het onderste uit de accu te halen. Zelf kun je wat spelen met de one-pedal drive modus die ook goed werkt.
De besturing geeft voldoende gevoel, ook de remmen laten zich heel goed te doseren. Hij is niet razendsnel maar vlot genoeg, want hij zit in negen tellen vanuit stilstand op 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 150 km/h.
Het design
Fiat koos voor een evolutie van de bestaande 500. Qua vormgeving, welteverstaan, want technisch staat hier een volledig nieuwe 500. Bovendien groeide de kleine flink, want er kwam niet alleen zes centimeter bij in de lengte maar ook in de breedte. De wielbasis nam twee centimeter toe en er is ruimte voor maximaal 17 inch wielen.
Verantwoord interieur
Fiat volgt de vegan-trend onder de automaker en biedt ‘ledervrije’ iets wat we voorheen lederlook noemden aan. Wel zijn de stoelen nu zesvoudig verstelbaar en desgewenst van stoelverwarming voorzien. Wat opvalt is dat de Fiat 500 e zijn speelgoedachtige ronde meter heeft ingeruild voor een iets serieuzer uitziende (ronde) digitale meter. Centraal zie je een mooi digitaal scherm van maximaal 10,25 inch dat veel van de functies voor haar rekening neemt.
Voorin profiteer je 4,2 centimeter van de toegenomen breedte en krijg je een centimeter meer hoofdruimte. Bovendien kun je de over een grotere afstand verstellen (5 cm) én is het stuur nu ook axiaal te verstellen. Tel daarbij op veel meer opbergruimte en het is duidelijk dat deze 500 weer bruikbaarder is geworden. De bagageruimte is niet baanbrekend groot maar meet een acceptabele 185 liter.

Actieradius
Het accupakket van de nieuwe 500 e bevindt zich volledig onder de vloer van de Turijner. Het lithion-ion pakket heeft een capaciteit van 42 kWh en daarmee volgens de WLTP-meetmethode 320 km ver mee komen. De aandrijving komt voor rekening van een 115 pk (85 kW) elektromotor die de voorwielen aandrijft.
Die is aan de DC-snellader maximaal 85 kW en dat betekent dat je om 80 procent te laden ongeveer 35 minuten nodig hebt. Thuis gaat het in de AC-modus een stuk trager: van 3,0 kW thuis maar met de type 2 connector die je bij de laadpaal thuis, haal je 11 kW. De nieuwe 500 e is er vanaf 35.900 euro, daar zou nog 4000 euro subsidie vanaf kunnen als de pot niet leeg was. De cabrio kost drie mille meer.
Lees ook:
- Deze elektrische auto's koop je in 2021 voor €30.000 of minder
- Fiat 500 3+1 heeft een deurtje extra!
- Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Fiat 500 moet kopen
- Gesloten Fiat 500e is goedkoper maar heeft nog steeds een open dak
Ook interessant
-
DeLorean mag eindelijk bouwen, maar gaat elektrisch!
-
Met je stekker-BMW elektrisch Brabantse steden in
-
Tesla Model S Cabrio? Ares Design maakt ‘m (misschien) voor je
-
Occasions: drie betrouwbare forensauto’s voor maximaal € 10.000 getipt
-
Duik in de prijslijst: Peugeot 508 PSE, een performance plug-in
-
‘Idee voor moderne Renault 5 lag al jaren op tafel’
-
Elektro-Benz voor net geen 50 mille – Mercedes-Benz EQA – Video
-
Gepuzzel met de Hyundai Bayon
-
Instapversie Porsche Taycan: meer kilometers voor véél minder geld
-
Grijze Opel Combo-e is er nu al, de gele volgt
-
Peugeot: ‘transitie naar elektrisch rijden moet niet saai zijn’
-
Minst sportieve Skoda Octavia RS tóch naar Nederland