Ferrari laat jou racen in een klassieker
Racen in een klassieke Ferrari lijkt een onbereikbare droom. Maar dat is het niet. De Italiaanse supercarfabrikant maakt het voor iedereen mogelijk, want het biedt rijcursussen aan in verschillende 308’s.
Rijden in een Ferrari staat bij bijna elke autoliefhebber wel op het verlanglijstje. En dankzij verschillende verhuurders is het ook best betaalbaar om een uurtje in een Ferrari 360 Modena te rijden. Maar racen gaat daarin toch echt niet gebeuren. Wil je dat doen, dan moet je naar Maranello, want daar heb je vanaf volgend jaar lente de kans om twee dagen achter elkaar rondjes over Fiorano te scheuren onder begeleiding van een instructeur. Ferrari biedt dan namelijk cursussen aan in enkele klassieke modellen.
Classiche Academy
De Italiaanse fabrikant dompelt deelnemers van de nieuwe Ferrari Classiche Academy twee dagen onder in een wereld van racen en exotische wagens. Het begint met een korte opleiding waarin de geschiedenis van het merk uitgelegd wordt. Vervolgens leert iedereen verschillende racetechnieken uit de tijd voordat elektronica de bestuurder hielp met rijden. Ook de techniek van de auto zelf wordt niet vergeten. De cursisten krijgen allemaal een kijkje onder en in de auto’s waarin ze gaan rijden (vier Ferrari 308 GTS en GTBi-modellen en één Mondial 3.2). Tegelijk krijgen ze uitgelegd hoe alles werkt, en wat het effect ervan is op het rijgedrag van de auto.
Heel and toe
Natuurlijk zijn er ook rij-onderdelen in de cursus. Deze bestaan uit meerdere sessies op het testcircuit in oplopende moeilijkheidsgraad. Hieronder vallen bijvoorbeeld rijden in natte omstandigheden, tegensturen op hoge snelheid en het onder controle houden van de auto. Naast deze sessies leren de cursisten rijden met een handbak zonder elektronische hulpjes en wordt hun de fijne kneepjes van het racen waaronder ‘heel and toe’ en ‘double clutching’ bijgebracht.
Een tweedaagse Ferrari Classiche Academy-cursus is niet heel erg goedkoop. De Italianen vragen €10.000 ex. btw voor de ervaring. Mocht je het geld ervoor over hebben, meld je dan nu aan via een Ferrari-dealer. Met een beetje geluk mag je met negen anderen in de lente van volgend jaar aankloppen bij de poort van het Fiorano-circuit in Maranello.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland