Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 7 mrt 2022

Compleet nieuwe fabriek voor aankomend vlaggenschip Volkswagen

Volkswagen zit middenin de uitbreiding van diens elektrische ID.-familie, maar werkt ook al aan de volgende grote stap. Het gaat beginnen met de bouw van een compleet nieuwe faciliteit, waaruit vanaf 2026 een nieuw elektrisch vlaggenschip rolt.

Dat maakt de autobouwer vandaag via de officiële kanalen bekend. Volkswagen meldt dat het 2 miljard euro steekt in de bouw van de nieuwe faciliteit. Daarmee start het in de lente van 2023. Drie jaar later, in 2026 dus, moeten de eerste auto’s van de productiebanden rollen.

Droomauto van Volkswagen

Het gaat hierbij allemaal om het nieuwe vlaggenschip van de fabrikant. Dat draagt nu de naam Trinity. Een ‘droomauto’, zo heeft de fabrikant ‘m in het verleden al eens genoemd. Het model moet een heel nieuwe standaard zetten op het gebied van elektroprestaties, software en de manier van personalisatie.

Volkswagen Trinity

Volkswagen meldt dat de Trinity uiteraard ‘veel minder tijd nodig heeft om te laden’, en dat een volle acculading goed is voor een actieradius van meer dan 700 kilometer. Als basis gebruikt het model de nieuwe SSP-bodemsectie. Die wordt straks door meerdere merken binnen de Volkswagen Groep gebruikt en zal de basis vormen voor meer dan 40 miljoen voertuigen, aldus de autobouwer.

Minder varianten

Daarvoor is het ook van groot belang om de complexiteit van productie te verkleinen. Volkswagen zegt dat het bouwen van een auto straks zo’n 10 uur in beslag neemt. Het gaat minder varianten van een bepaald model aanbieden, terwijl er ook minder componenten per auto worden gebruikt. Ook de manier waarop auto’s gepersonaliseerd worden, verandert sterk.

Droomauto van Volkswagen krijgt wat meer vorm

Dat komt er in de praktijk op neer dat de auto’s straks steeds meer op elkaar gaan lijken. Herbert Diess, ceo van de Volkswagen Groep, meldde vorig jaar al dat het personaliseren van een auto straks plaats gaat vinden op het moment dat de klant zijn auto al heeft. Personalisatie verandert van hardware naar software, zo stelt het merk. Het betekent dat auto’s in grote lijnen identiek aan elkaar zijn, maar op het gebied van softwarevoorzieningen veel uitgebreider naar jouw persoonlijke hand zijn te zetten.

Audi Artemis

Audi is overigens voornemens om een auto op de SSP-bodemplaat te lanceren. Ook dat wordt een vlaggenschip voor het merk, met de nieuwste technologie op het gebied van elektrisch en autonoom rijden aan boord. Het model, dat nu nog de naam Artemis draagt, verschijnt al in 2024. Die auto komt boven de A8 in het gamma, maar vervangt mogelijk het huidige topmodel. De auto krijgt bovendien een aparte naam om zijn positie binnen het gamma te verduidelijken. De traditionele A- en Q-aanduiding zijn uitgesloten.

De Audi Grand Sphere zal ook in productie gaan, maar gebruikt de PPE-bodemsectie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.