Extremist: Audi TT Clubsport Turbo Concept
Tijdens het jaarlijkse GTI Treffen in het Oostenrijkse Wörthersee tonen de merken Volkswagen, Seat, Audi en Skoda altijd weer leuke showcars. Audi wilde dit jaar (13-16 mei) per se de show stelen en bouwde daarom de Audi TT Clubsport Turbo Concept.
De Audi TT Clubsport Turbo Concept is in alles extreem. Hij is dankzij uitgebouwde wielkasten veertien centimeter breder dan een normale TT. Andere ingrediënten zijn een gigantische achtervleugel, grotere luchtinlaten en een motor met pk-besitas. De 2,5 liter vijfcilinder benzinemotor met twee elektrische turbo’s levert liefst 600 pk en 650 Nm trekkracht en spuwt alle uitlaatgassen uit via een zijuitlaat aan de bestuurderskant.
“Volgens ontwikkelingsbaas Hackenberg is de technologie nagenoeg productieklaar”
Dankzij vierwielaandrijving is de 1.396 kilogram zware TT clubsport turbo-expert op het gebied van horizon bungeejumpen. Sprinten naar 100 km/h neemt slechts 3,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 310 km/h. Schakelen gaat lekker old fashioned. Geen automaat, maar een handgeschakelde zesbak. Carbonkeramische remschijven met forse remklauwen dwingen de TT weer tot stilstand.
Volgens ontwikkelingsbaas Hackenberg is de technologie nagenoeg productieklaar. Verwacht nu niet dat deze TT in productie gaat, want Hackenberg doelt hiermee op het toepassen van elektrische turbo’s in bestaande Audi-modellen en andere merken van het Volkswagenconcern. De turbo’s hebben als voordeel dat de motor eerder op toeren is en dus meer vermogen levert.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?