Elektrische Opel Movano maakt Stellantis-kwartet compleet
Na Fiat, Citroën en Peugeot stelt ook Opel vandaag haar grote, elektrische bestelwagen voor. Daarmee is het complete bestelgamma van de Duitsers nu ook elektrisch te verkrijgen.
Maar dat betekent ook dat we geen grote verrassingen zien, omdat de hierboven genoemde modellen al reeds zijn voorgesteld. Zoals we (al jaren) weten, zijn al die auto’s onderhuids identiek aan elkaar. Dat geldt ook voor de Movano.
Actieradius Opel Movano-e
De elektrische variant krijgt uiteraard de toevoeging ‘-e’ en heeft een elektromotor met een vermogen van 90 kW (122 pk) en een koppel van 260 Nm. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 110 km/h. Klanten kunnen kiezen uit twee verschillende accupakketten. Het kleinste exemplaar meet 37 kWh, goed voor 117 kilometer volgens WLTP. De 70 kWh-variant is goed voor 224 elektrische kilometers.
Opel blijft ook een dieselvariant van de Movano aanbieden. Het gaat om een 2,2-liter turbodiesel met 120 of 165 pk, die altijd is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die al het vermogen naar de voorwielen stuurt.
Vier lengtes, drie hoogtes
Uiteraard is er ook veel keuze wat betreft de carrosserie. Opel biedt – net als de drie andere partijen – vier lengtes en drie hoogtes. Daardoor bedraagt de maximale laadcapaciteit minstens 8, en maximaal 17 kubieke meter. Het laadvermogen bedraagt maximaal 2,1 ton. Daarnaast kan er ook nog geschoven worden met de indeling van die laadruimte. Standaard heeft de cabine één zitrij met drie zitplaatsen, maar optioneel leveren de Duitsers nog een tweede zitrij waar nog eens vier personen kunne plaatsnemen. Liever een opbouw die door een andere partij wordt vervaardigd? Dan levert Opel de Movano ook met enkel een cabine en kaal chassis.
Optisch is de Opel Movano uiteraard vrijwel identiek aan de andere Stellantis-bussen. Opel monteert uiteraard haar eigen logo en grille op de grote bestelbus, om z’n Duitse roots te laten blijken, maar daar blijft het bij. Op de achterzijde laat opnieuw slechts het logo blijken dat dit een Opel is. Ook in het interieur geen verrassingen ten opzichte van bijvoorbeeld een Fiat Ducato, al is de transmissiehendel in de elektrische variant vervangen door een drietal knoppen om de rijrichting te bepalen. Opel levert verder een aantal nieuwe rijhulpsystemen, zoals een automatisch remsysteem, een dodehoekwaarschuwing, en een rijstrook- en hellingassistent.
Introductie
De marktintroductie van de vernieuwde Opel Movano vindt later dit jaar plaats. Prijzen deelt de importeur in aanloop naar dat moment.
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard