Ook Maserati moet eraan geloven. Eerst kwamen dieselmotoren, vervolgens de SUV en nu komt er een met elektrische aandrijving. Toch heb je nog even tijd om je er mentaal op voor te bereiden: pas in 2020 komen de Italianen met een elektrische auto.

Maserati Shooting Brake ontwerp Vitto BonnemayerMaserati Shooting Brake ontwerp Vitto Bonnemayer


2020

Waar de Duitse merken binnen nu en twee jaar hun grote elektro-offensief lanceren, wacht Maserati het nog even af. Dat vertelt ontwikkelingsbaas Roberto Fedeli aan het Amerikaanse Car & Driver. "We zullen de laatste zijn met een elektrische auto, maar in 2020 kunnen we wel wat laten zien." Waarom het zo lang moet duren? Het merk moet een elektrische auto nog van meet af aan ontwikkelen, een platform of aandrijflijn heeft het merk nog niet.

Beleving

De belangrijkste uitdaging volgens Fedeli wordt om de beleving van een Maserati in de auto te stoppen. Een elektrische auto produceert immers geen geluid en een zwaar accupakket betekent dat ook de rij-eigenschappen compleet anders worden. Één ding staat echter vast voor Fedeli en dat is dat het geen concurrent voor de Tesla Model S mag worden. "Dat is geen goed idee." Sterker nog, de elektro-Maserati moet heel anders worden dan de modellen die de komende jaren gaan verschijnen. "We moeten met iets compleet anders op de markt komen."