Ook Subaru komt met elektro-SUV ter grootte van een Forester

De Japanse elektro-trein begint nu echt te rijden. Dan hebben we het niet over de bloedsnelle Shinkansen-hogesnelheidslijn, maar over de BEV’s die binnenkort uit dat land verschijnen. Na Toyota komt namelijk ook Subaru met nieuws.

Natuurlijk komt er al een hoop elektro-geweld uit Japan en was Nissan jaren geleden een pionier met de Leaf, maar uit de hoek van de grootste (Japanse) autobouwer Toyota was het redelijk stil. Tenminste, als het om battery electric vehicles (BEV’s) gaat. Pas dit jaar kwam Lexus, het luxemerk van Toyota, met de elektrische UX300e. In 2021 volgt de eerste elektrische Toyota. Dat wordt een SUV, zoals het vorige week aangaf. Hoewel we het al wisten en konden vermoeden, gaat Subaru hetzelfde doen.

e-TNGA

Toyota heeft aangegeven een eerste elektro-SUV te gaan bouwen die qua grootte overeenkomt met een huidige RAV4. Als basis neemt men het e-TNGA-platform, dat (net als het reguliere TNGA-platforn dat we al kennen) zeer modulair is. De breedte, lengte, hoogte en wielbasis van het model dat er op wordt gebouwd, zijn modulair. Toyota laat weten dat het platform geschikt is voor voor-, achter- en vierwielaandrijving. Ook is het platform niet alleen bedoeld voor auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn, maar vormt het ook de basis voor (stekker)hybrides.

Subaru Forester
De Subaru Forester is er al met een hybride-aandrijflijn, die overigens nog wel door Subaru zelf is ontwikkeld.

De basis is ontwikkeld in samenwerking met Subaru, dat dus met een eigen SUV-model naar Europa komt. Veel geeft het nog niet prijs, al zegt het wel dat het om een auto gaat met de afmetingen van een Forester. De auto verschijnt ‘begin volgend jaar’. Hij krijgt overigens niet de naam Forester mee. Volgens Japanse media plakt Subaru de naam ‘Evoltis’ op het model. Dat het model onderhuids identiek is aan de aangekondigde Toyota lijkt aannemelijk, maar dat is nog niet bevestigd.

BRZ en GT86

Toyota en Subaru werken al geruime tijd samen. Sinds 2005 om precies te zijn. Een van de meest geliefde producten uit die samenwerking zijn de Subaru BRZ en Toyota GT85: twee identieke sportcoupés die enorm geliefd zijn bij autofanaten. Beide fabrikanten komen volgend jaar met een opvolger, maar die verschijnt niet in Europa.

Subaru’s second generation BRZ sports coupe set pulses racing overnight when it was unveiled in the United States.

Subaru en Toyota richten voor Europa hun pijlen op elektrificatie. Toyota is al ver op het gebied van die techniek, maar Subaru moet nog flinke stappen maken. Het wil binnen 15 jaar enkel nog geëlektrificeerde modellen leveren. Binnen tien jaar moeten die auto’s al 40% van de jaarverkoop realiseren. Om die techniek op grote schaal toepasbaar te maken, leunt Subaru op aandeelhouder Toyota. In de nabije toekomst moeten zes nieuwe elektromodellen op het nieuwe e-TNGA-platform van Subaru en Toyota het levenslicht zien.