Ook Subaru komt met elektro-SUV ter grootte van een Forester
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2FImage.jpg)
De Japanse elektro-trein begint nu echt te rijden. Dan hebben we het niet over de bloedsnelle Shinkansen-hogesnelheidslijn, maar over de BEV’s die binnenkort uit dat land verschijnen. Na Toyota komt namelijk ook Subaru met nieuws.
Natuurlijk komt er al een hoop elektro-geweld uit Japan en was Nissan jaren geleden een pionier met de Leaf, maar uit de hoek van de grootste (Japanse) autobouwer Toyota was het redelijk stil. Tenminste, als het om battery electric vehicles (BEV’s) gaat. Pas dit jaar kwam Lexus, het luxemerk van Toyota, met de elektrische UX300e. In 2021 volgt de eerste elektrische Toyota. Dat wordt een SUV, zoals het vorige week aangaf. Hoewel we het al wisten en konden vermoeden, gaat Subaru hetzelfde doen.
e-TNGA
Toyota heeft aangegeven een eerste elektro-SUV te gaan bouwen die qua grootte overeenkomt met een huidige RAV4. Als basis neemt men het e-TNGA-platform, dat (net als het reguliere TNGA-platforn dat we al kennen) zeer modulair is. De breedte, lengte, hoogte en wielbasis van het model dat er op wordt gebouwd, zijn modulair. Toyota laat weten dat het platform geschikt is voor voor-, achter- en vierwielaandrijving. Ook is het platform niet alleen bedoeld voor auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn, maar vormt het ook de basis voor (stekker)hybrides.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fforester-e1562153088733.jpg)
De basis is ontwikkeld in samenwerking met Subaru, dat dus met een eigen SUV-model naar Europa komt. Veel geeft het nog niet prijs, al zegt het wel dat het om een auto gaat met de afmetingen van een Forester. De auto verschijnt ‘begin volgend jaar’. Hij krijgt overigens niet de naam Forester mee. Volgens Japanse media plakt Subaru de naam ‘Evoltis’ op het model. Dat het model onderhuids identiek is aan de aangekondigde Toyota lijkt aannemelijk, maar dat is nog niet bevestigd.
BRZ en GT86
Toyota en Subaru werken al geruime tijd samen. Sinds 2005 om precies te zijn. Een van de meest geliefde producten uit die samenwerking zijn de Subaru BRZ en Toyota GT85: twee identieke sportcoupés die enorm geliefd zijn bij autofanaten. Beide fabrikanten komen volgend jaar met een opvolger, maar die verschijnt niet in Europa.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2F655127-1.jpg)
Subaru en Toyota richten voor Europa hun pijlen op elektrificatie. Toyota is al ver op het gebied van die techniek, maar Subaru moet nog flinke stappen maken. Het wil binnen 15 jaar enkel nog geëlektrificeerde modellen leveren. Binnen tien jaar moeten die auto’s al 40% van de jaarverkoop realiseren. Om die techniek op grote schaal toepasbaar te maken, leunt Subaru op aandeelhouder Toyota. In de nabije toekomst moeten zes nieuwe elektromodellen op het nieuwe e-TNGA-platform van Subaru en Toyota het levenslicht zien.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Audi en VW zullen brandstofmodellen in leven houden met facelifts’
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd