Elektrische Abarth 500 in de maak
Fiat staat op het punt om een elektrische Abarth 500 aan te kondigen. Dat meldt de Britse website Autocar.co.uk. Een te verwachten ontwikkeling nadat moederbedrijf Stellantis onlangs bekendmaakte voor 2030 volledig te willen elektrificeren.
Meerdere modellen?
De baas van het merk, Olivier François laat aan Autocar weten dat hij verwacht dat er op een gegeven moment tussen de één en drie Abarth modellen tegelijk in omloop zullen zijn. Waarvan er dus minimaal één elektrisch is. “Anderhalf jaar geleden zei ik dat het niet zo moeilijk zou zijn om een Abarth versie van de elektrische 500e te maken. Elektrische auto’s zijn al zo leuk om te rijden. Het goede nieuws is dat we er al actief mee bezig zijn en als het eenmaal bevestigd is, kan het snel gaan”, laat François weten.
Moeilijkheden
Het blijkt echter helemaal niet zo simpel te zijn. “Het slechte nieuws is dat het moeilijker is dan ik dacht.” De huidige 500e gaat van 0 naar 100 in 9,0 seconden en heeft een topsnelheid van 150 kilometer per uur. Daarnaast heeft de auto een vermogen van 87 kW (118 pk). Niet echt cijfers waar je als Abarth liefhebber snel van onder de indruk raakt. Bij een Abarth moet dat opgeschroefd worden en dat brengt moeilijkheden met zich mee. Merkt ook Olivier François.
“Als je een échte Abarth wil maken, is het niet dezelfde elektrische aandrijflijn. Als hij eenmaal de kracht en koppel heeft die je wil, is het niet meer dezelfde aandrijflijn, noch dezelfde transmissie en remmen. De hele situatie moet aangepast worden,” aldus François.
Geluid
François is ook enthousiast over het geluid dat de 500 zal kunnen produceren. “Het gaat fantastisch worden. Het geluid zal heel interessant zijn. Je kunt kiezen of je hem stil wil laten rijden of niet.”
Een tijd geleden gaf Abarth al een inkijkje in hoe zo’n auto zou kunnen klinken. Ze nodigden hun volgers uit om een online enquête in te vullen waarin ze duidelijk maken welk geluid ze willen dat de ‘AVAS’ krijgt. AVAS staat voor Acoustic Vehicle Alert System. Dit systeem is ontwikkeld om elektrische auto’s wat kenbaarder te maken in he verkeer door middel van geluid.
Dit bericht op Instagram bekijken
Dit laat zien dat de Abarth community een belangrijke rol speelt in het ontwikkelingsproces van de 500. “als het op marketing aankomt, is het een compleet verschillend merk ten opzichte van Fiat. Fiat fans zouden geen Abarth kopen en vice versa. Het is in principe één auto met twee verschillende doelgroepen. We gaan gebruik maken van deze gemeenschap. Social media is daar perfect voor,” aldus François.
Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat we een hele pikante versie van de 500e kunnen verwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken