Abarth laat elektrische 500e zien!
![Abarth 500e](https://img.autovisie.nl/images/NtgwOEJ1PRkPsEjQ8zqex89QHO8=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FNew-Abarth-500e-16.jpeg)
Abarth trekt het doek van de volledig elektrische 500e. De kleine stadsauto is de snelst accelereerde Abarth ooit op de tussensprint, zelfs sneller dan de 695.
Ten opzichte van die 695 – en de andere vorige modellen– mist de EV een belangrijk aspect: een echt motorgeluid. De kleine krachtpatsertjes staan immers bekend om hun aanwezige motor- en uitlaatgeluid.
Echt nep motorgeluid
Toch blijft de Abarth 500e ook brullen. Door middel van een sound generator wordt het geluid van een verbrandingsmotor nagebootst.
![Nieuwe elektriche, Abarth 500e](https://img.autovisie.nl/images/dUUPRua4Ps8wCub3arnW8ynYejU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FNew-Abarth-500e-8.jpeg)
Naast écht motorgeluid ontbreekt er nog een aspect dat puristen niet kunnen missen in hun Abarth: een versnellingsbak. Tenminste, de vorige versies waren ook beschikbaar met automaat. Al is het zonde om voor deze iets wat trage versnellingsbak te kiezen. De handbak is namelijk veel leuker.
Volledig elektrische Abarth 500e
Genoeg over die vorige modellen. Een versnellingsbak maakt dus bij deze geen onderdeel meer uit van de aandrijflijn. Op de vooras ligt een elektromotor die goed is voor 113 kW (154 pk) en 235 Nm aan koppel. Hiermee kan je van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten in 7 seconden en is-ie op de tussensprint, van 20 naar 40 kilometer per uur, 50 procent sneller dan de Abarth 696.
![Nieuwe elektriche, Abarth 500e](https://img.autovisie.nl/images/5omdi1AIoOe-ikTLT1_kLACyUqo=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FNew-Abarth-500e-7.jpeg)
De elektromotor is gekoppeld aan een accupakket die goed is voor 42 kWh. Hoe ver je hiermee kan rijden, is vooralsnog onbekend. Het accupakket laadt met een maximale snelheid van 85 kW aan de snellader. Dit betekent volgens de Italianen dat je in 5 minuten zo’n 50 kilometer aan elektriciteit kan bijladen.
Binnenkort vertellen we je nog meer over de 500e, bijvoorbeeld over het in- en exterieur. Houdt Autovisie.nl en YouTube in de gaten voor de laatste updates rondom de sportieve elektrische stadsauto en andere auto’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Waarom jij van Abarth deze 695 Biposto niet mocht kopen | Sjoerds Weetjes 386
-
Waarom de Abarth 600e zo 800 pk méér had kunnen hebben
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom