“Elektrificatie voor Seat nog een beetje duur”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F24seataronaxperiencedarkcamouflageh.jpg)
Binnen de Spaanse divisie van de Volkswagen Group staan momenteel alle schijnwerpers gericht op Cupra, waardoor het lijkt alsof Seat wordt verdrongen. Niets is minder waar, stelt Seat. Voor het merk is de elektrische aandrijflijn nog niet het juiste moment.
Voor Seat zijn de kosten voor de ontwikkeling en levering van elektrisch aangedreven modellen te hoog. Dat geeft de fabrikant in gesprek met het Engelse AutoCar aan. De kosten moeten omlaag om de elektrificatie in de Seat-modellen te introduceren. Voor Cupra vormt het blijkbaar geen issue. De marges op de modellen van Cupra zijn veel hoger. Seat zou wel degelijk een elektro-auto in het programma krijgen. De El-born Concept werd enkele jaren geleden gepresenteerd. Uiteindelijk werd die elektro-hatchback voor Seat geschrapt en kreeg Cupra na een facelift het model als Born onder zijn hoede. Ook de Formentor verscheen alleen al Cupra, ondanks dat de Spanjaarden er ook een Seat-versie van zouden uitbrengen.
Te duur
Aan Autocar laat Seat- en Cupra-ontwikkelingsbaas Werner Tietz weten: “De Leon is een compleet nieuwe auto en we hebben zojuist de Ibiza en Arona geüpdatet. Nu is het tijd voor Cupra en ook om Cupra te elektrificeren. Voorlopig is elektrificatie nog een beetje duur. We denken dat we ons moeten concentreren op het elektrificeren van Cupra, en als de prijzen voor de componenten als accupakketten en elektromotoren lager zijn, dan kunnen we weer over Seat praten en discussiëren”.
Laatste verbrandingsmotor
Voor Cupra heeft het management reeds te kennen gegeven dat de focus op volledig elektrisch ligt. Het merk introduceert in 2024 zijn laatste model –de Terramar– met een verbrandingsmotor. De types daarna komen met een elektromotor voor de dag, te beginnen met de Tavascan SUV Coupé.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FIMG_9360.jpg)
Cupra-klanten
Overigens kunnen Seat en Cupra nu prima naast elkaar bestaan, aangezien de klanten totaal anders zijn. Via AutoCar laat Tietz weten dat de merken zich op totaal verschillende kopersgroepen richten. “We zien een zeer kleine overlap van 10-15% tussen Seat- en Cupra-klanten. Voor Cupra is de rest nieuw. Ook vanuit de Volkswagen Groep komen nauwelijks klanten naar Cupra. Het merk trekt totaal andere klanten”.
Actueel modellengamma Seat
Introductiejaar | Lancering huidige editie | Laatste facelift | |
---|---|---|---|
Ibiza | 1984 | 2017 | 2021 |
Arona | 2017 | 2017 | 2021 |
Leon | 1999 | 2020 | – |
Ateca | 2016 | 2016 | 2020 |
Tarraco | 2018 | 2018 | – |
Lees ook:
Ook interessant
-
Lynk & Co 02: goedkoper, zuiniger en ruimer dan Volvo EX30
-
Deze parkeerplaats in P.C. Hooftstraat kost meer dan nieuwe Ferrari
-
Voorkom een boete! Met deze banden mag je Italië niet in
-
Zelf racen in sportwagencup kan! Dit kost het
-
Tanken na de ‘klik’ van het vulpistool: de gevolgen voor jouw auto
-
Land Cruiser te duur? Spotgoedkope Suzuki is ook serieuze 4×4
-
Audi RS 3 vs. Toyota GR Yaris: Welke is leuker op de Nordschleife?
-
Nieuwe Subaru-airbag kan veel Nederlandse levens redden
-
Het indrukwekkende wagenpark van F1-coureur Lando Norris
-
Ford Puma Gen-E is een redelijke EV met één groot pluspunt
-
Volvo S90 is vernieuwd en blijft dus toch nog wat langer bestaan
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine