Elektrificatie voor opvolgers Porsche 718 in onderzoek
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2Fcaymangts.jpeg)
Waar Porsche de nieuwste generatie 911 alleen heeft voorbereid op een toekomst met een geëlektrificeerde aandrijflijn, daar gaat de Duitse autobouwer voor de opvolgers van de 718 Boxster en 718 Cayman mogelijk al een stap verder. Hybride-aandrijving en een volledig elektrische aandrijflijn worden onderzocht, net als een zescilindermotor.
Natuurlijk kijkt Porsche naar een geëlektrificeerde 718 Boxster en Cayman. Tijdens de ontwikkeling van een nieuw model neemt de autobouwer altijd alle mogelijkheden onder de loep. Of het er dan ook van gaat komen, hangt af van de resultaten van het onderzoek. Een van de bepalende factoren is hoe de markt op een dergelijke ontwikkeling of verandering reageert. Of de zescilinder terugkeert hangt bijvoorbeeld af van de reactie vanuit de markt op versies als de GT4 en de GTS.

Zescilinders
Maar de verantwoordelijke man achter de productlijnen 718 en 911, Frank-Steffen Walliser, zegt in de Australische media tevens dat grotere motorvolumes zullen terugkeren om de auto’s aan de Euro 7-emissie-eisen te kunnen laten voldoen. Die normering gaat in 2026 van kracht. De krachtbronnen hebben de voorkeur, zo geeft Walliser aan, boven elektrificatie of turbo’s. “In 2026 komt de volgende golf van regelgeving met EU7, de strengste regelgeving ter wereld wat emissies betreft, vooral in de spreiding tussen reële rij-emissies en wat we op de testbanken zien”, aldus Walliser. “Het betekent voor dat iedereen nieuwe motoren moet bouwen en we zullen weer grotere cilinderinhoud zien.”

20% slagvolume
Hij verwacht dat de slagvolumes van de nieuwe krachtbronnen met 20% zullen toenemen als direct gevolg van de EU7-norm. Dit gegeven heeft Porsche doen besluiten naar de terugkeer van de zescilinder voor zijn reguliere 718-versies te kijken. Maar er zijn andere opties, stelt hij in het gesprek met de Australische pers. “Kan ik me een elektrische sportwagen voorstellen? Ja, natuurlijk kan ik dat. Ik denk dat we met de 918 Spyder de eerste smaak hadden. Dus ik denk zeker dat we een heel, heel goede elektrische sportwagen kunnen doen”, aldus Walliser, die uitsluit dat hij een elektrische 911 gaat ontwikkelen. “Je zult even moeten wachten op wat de uitkomst zal zijn,” besluit hij.
Chinese markt
De projectleider geeft aan dat grote motoren weer ongunstig zijn voor een markt als China, een afzetgebied dat ook baat had bij de ontwikkeling van de 718 met zijn geblazen vierpitters. Downsizing is ginds belangrijk omdat er belasting aan de hand van cilinderinhoud betaald wordt. Inmiddels is China een voorloper als het gaat om de verkoop van elektro-auto’s. Dat alles voedt het idee om de 718 Boxster en Cayman met puur elektro-aandrijving uit te brengen.
Lees ook:
- Porsche Boxster gaat een jubileumfeest vieren
- Porsche 718 met zescilinder schakelt nu ook razendsnel
- Porsche 718 Targa behoort tot de mogelijkheden
- Porsche: 6x de leukste instapper
Ook interessant
-
Kun je geen Playstation 5 krijgen? Koop dan gewoon een Tesla Model S
-
Google-kopstuk over Tesla Autopilot: “Dit gaat nooit volledig werken”
-
Nissan: elektrificatie niet voor alle markten en alle modellen
-
Interieur vernieuwde Tesla Model S is radicaal anders
-
Registraties elektrische auto’s in Europa verdubbeld
-
Wat is Toyota met de Celica van plan?
-
Duik in de prijslijst: Maserati Ghibli Trofeo
-
BMW M5 CS is de sterkste M ooit!
-
Eerste uitbreiding Hyundai Tucson nu al een feit
-
Mini geeft hatchbacks en Cabrio een tussentijdse opfrisser
-
BMW M5 CS is iets sterker en veel lichter
-
TVR krijgt extra munten, maar gaat nog geen Griffith bouwen