Elektrificatie voor opvolgers Porsche 718 in onderzoek
Waar Porsche de nieuwste generatie 911 alleen heeft voorbereid op een toekomst met een geëlektrificeerde aandrijflijn, daar gaat de Duitse autobouwer voor de opvolgers van de 718 Boxster en 718 Cayman mogelijk al een stap verder. Hybride-aandrijving en een volledig elektrische aandrijflijn worden onderzocht, net als een zescilindermotor.
Natuurlijk kijkt Porsche naar een geëlektrificeerde 718 Boxster en Cayman. Tijdens de ontwikkeling van een nieuw model neemt de autobouwer altijd alle mogelijkheden onder de loep. Of het er dan ook van gaat komen, hangt af van de resultaten van het onderzoek. Een van de bepalende factoren is hoe de markt op een dergelijke ontwikkeling of verandering reageert. Of de zescilinder terugkeert hangt bijvoorbeeld af van de reactie vanuit de markt op versies als de GT4 en de GTS.
Zescilinders
Maar de verantwoordelijke man achter de productlijnen 718 en 911, Frank-Steffen Walliser, zegt in de Australische media tevens dat grotere motorvolumes zullen terugkeren om de auto’s aan de Euro 7-emissie-eisen te kunnen laten voldoen. Die normering gaat in 2026 van kracht. De krachtbronnen hebben de voorkeur, zo geeft Walliser aan, boven elektrificatie of turbo’s. “In 2026 komt de volgende golf van regelgeving met EU7, de strengste regelgeving ter wereld wat emissies betreft, vooral in de spreiding tussen reële rij-emissies en wat we op de testbanken zien”, aldus Walliser. “Het betekent voor dat iedereen nieuwe motoren moet bouwen en we zullen weer grotere cilinderinhoud zien.”
20% slagvolume
Hij verwacht dat de slagvolumes van de nieuwe krachtbronnen met 20% zullen toenemen als direct gevolg van de EU7-norm. Dit gegeven heeft Porsche doen besluiten naar de terugkeer van de zescilinder voor zijn reguliere 718-versies te kijken. Maar er zijn andere opties, stelt hij in het gesprek met de Australische pers. “Kan ik me een elektrische sportwagen voorstellen? Ja, natuurlijk kan ik dat. Ik denk dat we met de 918 Spyder de eerste smaak hadden. Dus ik denk zeker dat we een heel, heel goede elektrische sportwagen kunnen doen”, aldus Walliser, die uitsluit dat hij een elektrische 911 gaat ontwikkelen. “Je zult even moeten wachten op wat de uitkomst zal zijn,” besluit hij.
Chinese markt
De projectleider geeft aan dat grote motoren weer ongunstig zijn voor een markt als China, een afzetgebied dat ook baat had bij de ontwikkeling van de 718 met zijn geblazen vierpitters. Downsizing is ginds belangrijk omdat er belasting aan de hand van cilinderinhoud betaald wordt. Inmiddels is China een voorloper als het gaat om de verkoop van elektro-auto’s. Dat alles voedt het idee om de 718 Boxster en Cayman met puur elektro-aandrijving uit te brengen.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8