Eerste geëlektrificeerde Maserati is nu echt een feit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2F03_Maserati_Ghibli_Hybrid.jpg)
Maserati staat voor heerlijk klinkende zes- en achtcilinders in v-vorm. Maar ook de Italianen doen mee in de grote CO2-race en beginnen daarom nu met het elektrificeren van het gamma.
Dat begint nu met de Ghibli, waarvan we weten dat-ie ook met plug-in hybride-techniek verschijnt. Zover is het nu nog niet, want de eerste Ghibli met elektro-ondersteuning wordt een milde hybride. De basis van de aandrijflijn wordt gevormd door een 2,0-liter viercilinder met turbo, die wordt bijgestaan door een 48 Volt-systeem.
Prestaties Ghibli Hybrid
Samen zorgen die voor een systeemvermogen van 330 pk en 450 Nm. Al dat vermogen wordt via een achttraps automaat van ZF naar de achterwielen gestuurd. Dat moet er voor zorgen dat de Ghibli Hybrid, zoals het model heet, binnen 5,7 seconden naar de 100 km/h sprint. De topsnelheid bedraagt 255 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2F04_Maserati_Ghibli_Hybrid.jpg)
Die elektro-ondersteuning moet het verbruik van de Maserati Ghibli een beetje in toom houden. De Italianen geven nu een verbruik op dat tussen de 8,5 en 9,6 liter per 100 kilometer ligt (1 op 11,8/1 op 10,4 km). De CO2-uitstoot van deze MHEV-versie bedraagt tussen de 192 en 216 gram per kilometer. Dat zijn geen enorme verbeteringen ten opzichte van de bekende 3,0-liter V6 uit de Ghibli. Die deed het namelijk met een verbruik van 1 op 11,2 en stootte per kilometer 207 gram CO2 uit.
Verschillen
Qua uiterlijk verschilt de Ghibli Hybrid niet veel van zijn reguliere benzinebroer. Zo bevat deze versie een aantal blauwe accenten, in bijvoorbeeld de luchtroosters op de zijschermen en het logo op de C-stijl. Ook de remklauwen op deze Hybrid zijn blauw, om het elektro-karakter van de auto te benadrukken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2F14_Maserati_Ghibli_Hybrid.jpg)
Deze MHEV-variant van de Ghibli is nog maar het begin voor Maserati. Er komt onder meer elektro-ondersteuning voor de Levante en Quattroporte. Volgend jaar verschijnen er stekkerhybrides van al die modellen. Maar Maserati gaat verder dan PHEV-techniek.
Elektrische Maserati
Een volledig elektrische auto staat ook hoog op de agenda. Volgend jaar gaat het een eerste EV presenteren. Dat model, een vierzits sportwagen, wordt het vlaggenschip van het Italiaanse merk. Maar daarna presenteert Maserati ook een tweede SUV, die ook als PHEV wordt geleverd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische auto opladen op vakantie kan honderden euro’s kosten
-
Waarom de premie van jouw autoverzekering harder stijgt dan ooit
-
Waarom deze nieuwe Bentley een verspilling van ruimte is
-
De nieuwe Fiat 500 Hybrid doet de dingen net andersom
-
Stinkend rijk, maar niet willen opvallen? Deze Porsches zijn voor jou
-
Nieuw logo Range Rover lijkt erg op Bentley’s Flying B
-
Jij mag ineens veel zwaardere voertuigen besturen met B-rijbewijs
-
Stop met hybrides! Dit type auto redt volgens onderzoek wel de planeet
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Lynk & Co 08 in Nederland
-
Waarom juist déze Bentley de beste keus voor een bruidsstoet is
-
Charoudin stopt Nürburgring-ritjes in vreemde auto’s na megacrash
-
Ken je de mop van Jeff Bezos’ EV voor 20 mille? Trump niet…