Eerste geëlektrificeerde Maserati is nu echt een feit
Maserati staat voor heerlijk klinkende zes- en achtcilinders in v-vorm. Maar ook de Italianen doen mee in de grote CO2-race en beginnen daarom nu met het elektrificeren van het gamma.
Dat begint nu met de Ghibli, waarvan we weten dat-ie ook met plug-in hybride-techniek verschijnt. Zover is het nu nog niet, want de eerste Ghibli met elektro-ondersteuning wordt een milde hybride. De basis van de aandrijflijn wordt gevormd door een 2,0-liter viercilinder met turbo, die wordt bijgestaan door een 48 Volt-systeem.
Prestaties Ghibli Hybrid
Samen zorgen die voor een systeemvermogen van 330 pk en 450 Nm. Al dat vermogen wordt via een achttraps automaat van ZF naar de achterwielen gestuurd. Dat moet er voor zorgen dat de Ghibli Hybrid, zoals het model heet, binnen 5,7 seconden naar de 100 km/h sprint. De topsnelheid bedraagt 255 km/h.
Die elektro-ondersteuning moet het verbruik van de Maserati Ghibli een beetje in toom houden. De Italianen geven nu een verbruik op dat tussen de 8,5 en 9,6 liter per 100 kilometer ligt (1 op 11,8/1 op 10,4 km). De CO2-uitstoot van deze MHEV-versie bedraagt tussen de 192 en 216 gram per kilometer. Dat zijn geen enorme verbeteringen ten opzichte van de bekende 3,0-liter V6 uit de Ghibli. Die deed het namelijk met een verbruik van 1 op 11,2 en stootte per kilometer 207 gram CO2 uit.
Verschillen
Qua uiterlijk verschilt de Ghibli Hybrid niet veel van zijn reguliere benzinebroer. Zo bevat deze versie een aantal blauwe accenten, in bijvoorbeeld de luchtroosters op de zijschermen en het logo op de C-stijl. Ook de remklauwen op deze Hybrid zijn blauw, om het elektro-karakter van de auto te benadrukken.
Deze MHEV-variant van de Ghibli is nog maar het begin voor Maserati. Er komt onder meer elektro-ondersteuning voor de Levante en Quattroporte. Volgend jaar verschijnen er stekkerhybrides van al die modellen. Maar Maserati gaat verder dan PHEV-techniek.
Elektrische Maserati
Een volledig elektrische auto staat ook hoog op de agenda. Volgend jaar gaat het een eerste EV presenteren. Dat model, een vierzits sportwagen, wordt het vlaggenschip van het Italiaanse merk. Maar daarna presenteert Maserati ook een tweede SUV, die ook als PHEV wordt geleverd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland