Autovisie
Autovisie Nieuws 21 mei 2021
Leestijd: 3 minuten

Eerste elektrische vliegende raceauto?!

Vliegende auto’s lijken nooit verder dan toekomstplannen te komen. Met één uitzondering, want de Nederlandse PAL-V heeft zijn eerste ritten en proefvluchten allang gemaakt. Deze spectaculaire Airspeeder Mk3 lijkt hem echter in te halen, want deze elektrische, vliegende raceauto moet dit jaar al in actie komen – wel op afstand bestuurd – en zal volgend jaar met de eerste piloten aan boord op het racetoneel verschijnen.

“Sommige van de eerste auto’s van Renault, Mercedes en Bentley waren raceauto’s. De pioniers van deze merken wisten dat als zij stappen vooruit wilden zetten in een mobiliteitsrevolutie, dat zij hun auto’s voor de racerij moesten maken.” Zo kondigt Airspeeder hun filosofie, in navolging van die merken, aan. Om de vliegende auto van de grond te krijgen, moet er een focus komen te liggen op racemachines.

Zo kwam de Airspeeder Mk3, ‘s wereld eerste elektrische, vliegende raceauto, tot stand. Het prototype van de Mk3 werd tijdens het Goodwood Speed Week gepresenteerd en op afstand bestuurd. Nu zit het werken met prototypes erop en is het tijd voor Airspeeder om aan de productie te beginnen. Dat zal gebeuren in het hoofdkwartier in Adelaide, Australië.

Formule 1-invloeden bij Airspeeder Mk3

Alauda Aeronautics, het zusterbedrijf van Airspeeder, werkt momenteel aan de bouw van tien modellen van deze gestroomlijnde voertuigen, die naar het idee van een VTOL gebouwd zijn. Bij Vertical Take-Off and Landing, waar VTOL dus voor staat, kan een voertuig – zoals de naam doet vermoeden – verticaal opstijgen en landen. Bij de Airspeeder Mk3 gebeurt dat door de vier propellers aan de uiteinden van het voertuig, dat qua styling lijkt op de eerste ‘sigaren’-auto’s die we in de racerij zagen.

Geen wielen

Dat is ook niet gek, aangezien Felix Pierron, hoofd design van Airspeeder, precies met die gedachte aan de slag ging. “In mijn ontwerpkeuzes heb ik gekeken naar de klassieke vormen van de raceauto’s uit de jaren 50 en 60. Dit was een tijd waarin schoonheid van de auto net zo belangrijk was als de techniek en aerodynamica.” Airspeeder omschrijft de uiteindelijke creatie als een samensmelting van een Formule 1-auto, een straaljager en een helikopter. Wat ontbreekt is het hoofdbestanddeel van een auto, de cruciale wielen… Daarom noemen wij het geen auto, en is de PAL-V die wel als auto aan het verkeer moet kunnen deelnemen, onze favoriet.

Airspeeder heeft naast het uiterlijk ook voor de cockpit bij de Formule 1 afgekeken. De piloten, die in 2022 in actie zullen komen, zullen in de typerende lighouding in de Mk3 plaatsnemen in de cockpit.

Indrukwekkende prestaties Mk3

De prestaties van de Airspeeder Mk3 zijn niet mis. Het elektrische voertuig levert, wanneer deze op afstand bestuurd wordt, een vermogen van 320kW, dat is gelijkwaardig aan de Audi SQ7. Daar houdt de vergelijking echter meteen op, want qua gewicht zijn deze twee totaal niet te vergelijken. De Audi weegt 2500 kilogram, terwijl de Airspeeder slechts 130 kilo weegt. Dat is dan zonder piloot. Die mag overigens niet zwaarder zijn dan 80 kg, want meer dan dat kan de Airspeeder Mk3 niet tillen. Van nul naar honderd moet gebeuren in 2,8 seconden, met een maximumhoogte van 500 meter.

De elektrische VTOL’s zullen ook haarspeldbochten kunnen nemen. Dan zullen de coureurs krachten tot 5G voelen, zoals dat ook regelmatig in de Formule 1 gebeurt.

Pitstop

Bij de ontwikkeling van de Mk3 heeft Airspeeder hulp gekregen van McLaren, Tom Walkinshaw Racing en Brabham. Samen zijn zij tot een koolstofvezel body gekomen en is er een batterij ontwikkeld die 90 procent meer prestaties levert dan haar voorgangers, maar dat gaat gepaard met een toename in het gewicht van 50 procent. Een pitstop zal dankzij de makkelijk verwisselbare batterijen ongeveer veertien seconden duren.

Dit jaar al in actie

We zullen de vliegende elektrische raceauto dit jaar al in actie zien: Airspeeder mikt op de eerste races – waarbij de voertuigen op afstand bestuurd worden – in de tweede helft van 2021. Dat zal op drie verschillende continenten plaatsvinden. Volgend jaar moeten we de eerste races met piloten aan boord van de Airspeeder Mk3 zien strijden om de zege.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.